3 kroky k sebevědomí aneb Proč to, co si o sobě myslíš Ty, je důležitější než to, co si o Tobě myslí druzí

„Co v tomto školním roce potřebuješ zlepšit?“ napsal jsem křídou na tabuli.

Děti sklonily hlavu nad bílý lísteček. Jednou rukou začaly psát a druhou si chránit to, co píšou, před zraky ostatních. Usmál jsem se. Bylo jasné, že to ani nemusím číst.

„Sebevědomí!“ „Víc si věřit!“ „Překonat strach!“ měly tam skoro všechny.

Tak vypadalo moje první pondělí mezi dětmi v novém školním roce.

Proč čmelák létá, ačkoli to “není možné”

Nízké sebevědomí. Nízká sebedůvěra. Strach. To bylo moje dětství. Jako kluk jsem si myslel, že zvládnu jedině to, co jsem už někdy zvládl. Všeho ostatního jsem se bál.

Místo sebe jsem se ptal druhých: „Myslíte, že to zvládnu?“ Jakmile mi jenom trochu nevěřili, nevěřil jsem si ani sám. Ano, tolik váhy jsem přikládal názoru druhých.

Problém byl v tom, že druzí jednak vůbec nevěděli, co je v mých schopnostech, a jednak byli omezeni svými vlastními představami o tom, co je možné. Aby to děti lépe pochopily, vzal jsem je do parku za školou. Voněly tam květy a létali čmeláci, moji životní hrdinové.

„Víte o tom, že čmeláci nemohou vzlétnout?“ zeptal jsem se dětí.

Rozesmály se. Všechny totiž věděly, že čmeláci létají.

Ano, létají. Ale “neměli by”.

Vědci zjistili, že čmelák váží jeden gram a plocha jeho křídel činí jen centimetr čtvereční. Z hlediska fyziky i aerodynamiky má být nemožné, aby se takovému hmyzu vzlet podařil. Jenže čmelák neví, že by podle všech zákonů neměl létat. A tak létá. Kritikům navzdory.

Jak je to možné? Čmelák totiž našel svůj způsob, jak to dokázat. Létá jinak, než napadlo člověka. Létá dokonce jinak než kdokoli jiný. Svými křídly mávne v průměru dvěstěkrát za sekundu. Jinými slovy: Musí máknout víc. Ale pak vytvoří takové množství vzdušných vírů kolem sebe, že se díky nim vznese. Nemožné se stane možným.

Merkurialita sebevědomí

Kdo čte můj magazín FC (poslední tři vydání jsou svázána tenkou nití podobných témat – Jak funguje představivost, Jak pracovat se stresem, Jak přepsat staré vzorce), ví, že se zájemci pracuji tak, aby se snažili pochopit merkurialitu, tedy proměnlivost sebevědomí.

Sebevědomí je totiž jako rtuť. Převaluje se v hlavě – jednou ho máme, jindy ne, nato se vrací v jiné podobě. Lidé přitom nedostatek sebevědomí mylně spojují se svou plachostí a introverzí. Ve skutečnosti nedostatkem sebevědomí trpí extroverti i “suveréni”. Ba čím víc někdo hrozí násilím nebo exhibuje, o to menší sebevědomí mívá a tím víc se přetvařuje.

Navíc merkurialita způsobuje, že sebevědomí, podobně jako například introvertní stránka člověka, není stálé. Někdo je v jednu chvíli uzavřený, posléze otevřený, až explodující.

Proto je přirozené mít fáze, kdy si nevěříme vůbec, a pak naopak kdy jsme si zcela jistí. Dokonce ani praxe a cvik nemusejí naprosto odbourat trému z veřejného vystupování – samoregulací může člověk odstranit zřetelné prvky strachu ze svého projevu, takže před posluchači vypadá sebejistě, ale stejně začíná s trémou uvnitř. Jinými slovy: Můžeme se naučit lépe se ovládat a nepřipravovat se předem o sílu, potřebnou ke zdárnému pokusu.

Ptáte se, jak? Z metod, které ukazuji v magazínu FC, vyberu jednu relativně snadnou. Je složená ze tří postupných kroků. Jsou to:

1. krok: Vnitřní audit sebevědomí

„Nemám sebevědomí!“ Tak plošně obvykle uvažujeme ve chvíli, kdy si nevěříme v jedné konkrétní věci.

Potřebujeme si uvědomit, že to všeobecně není pravda. Že dokážeme mít sebevědomí. Stačí si vzpomenout na situace, ve kterých se sebevědomě cítíme.

Vezměme si papír a rozdělme ho na dva sloupce:

Audit vnitřní sebedůvěry

Začněme pravým sloupcem. Proberme si oblasti, které zvládáme: plavání, kutilství, specifickou znalost, zahradničení, řízení auta, hraní na kytaru. Každý má svá „jistá místa“. Zapisujme je pod sebe.

Sebevědomí je pocit, vnitřní přesvědčení. Lidé, kteří tvrdí, že si nevěří, nejsou všeobecně neschopní; jen si neuvědomují, v jakých oblastech JSOU schopní. Přicházejí takzvaně ze Země nedostatku, to znamená zaměřují se pouze na to, co jim v životě nejde, nevychází, nefunguje. V tomto negativním zacyklení pak mají pocit, že jim nejde nic – jen proto, že nepřemýšlejí o ničem, co jim jde.

Začít sloupcem vpravo znamená osvěžit si v sobě přístup k ocenění, uznání, vděčnosti a vystříhat se lživých a oslabujících domněnek typu „Neumím nic“, „Nejsem k ničemu“, „Nikdy na to nebudu mít“.

2. krok: Semínková metoda

Mysl funguje jako úrodná půda. Co do ní zasadíme, vyroste. Jestli zasadíme pochybnost, vyroste pochybnost. Jestli sebevědomí, vyroste sebevědomí. V psychologii se tomu říká modelace růstu.

  • Příklad: Nastupujeme do nové práce. Už předem nás stresuje představa nového místa, jiného kolektivu, odlišných postupů a další vnitřní bloky. Přitom jsme ve volném čase klíčovým členem amatérského fotbalového týmu nebo pěveckého sboru (týmový typ), či zdatným kuchařem, který si poradí s rozmanitými surovinami (respektovaná individualita).

Stačí, aby nám někdo vnukl negativní postoj k sobě, a už v nás roste. Připadá nám, že nestojíme za nic, ne proto, že by neexistovala dovednost, v níž dokážeme obstát, nýbrž proto, že ji v negativním...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům