Učitelé nevěděli, zda mě mají chránit, nebo šikanu ignorovat. Zkoušeli obojí. Výsledek byl stejný. Když mě vzali pod „svou ochranu“, zhoršily se útoky vůči mně po posledním zazvonění. Mimo školní budovu už mě nechránil nikdo. Spolužáci dostali méně času na to, aby se na mně vybili, o to byla jejich šikana intenzivnější.
Žádný z učitelů mě nenaučil položit si fatální otázku: „Proč to ti druzí dělají? Kde se v nich bere ta potřeba?“ Všechno by bylo o mnoho jasnější.
Tu otázku jsem si nakonec jako kluk položil sám. Právě to vyvolalo můj zájem o psychologii. Pronikáním do jejích hlubin jsem ke svému úžasu poznával, že v psychologii je mnohé přesně naopak, než jak se to zdá. Že nutkání ubližovat druhým lidem plyne z vlastní slabosti. Že kdo se neobejde bez násilí či přesily, aby přemohl jiného člověka, ten převahy bez násilí či přesily docílit neumí. A ví to. A štve ho to. A nedokáže s tím žít. S tím, jak slabý je.
Toto pozoruhodné poznání se mi záhy potvrdilo v praxi. Miloval jsem fotbal. Současně však byl předmětem mého trápení. Fotbal je totiž kolektivní sport a já nebyl součástí kolektivu. Při tělocviku v rámci školních osnov mě žádný ze spolužáků nechtěl do svého týmu, byl jsem přece „ten nejmenší“. A tak jsem si „fotbal“ z nouze hrál sám.
Vzal jsem zkrátka míč a kopal jsem s ním o zeď paneláku v Praze na Střížkově. Vůbec mě napadlo, že se z hlediska technické dovednosti začnu mnohem rychleji zlepšovat a v práci s míčem převyšovat vrstevníky. Přitom to bylo logické: Zatímco oni si čutali v kolektivu a v držení míče se museli střídat, já měl míč na noze ustavičně.

Bylo mi sedm let, když si mé ekvilibristiky s míčem, zcela neúměrné mé prťavé výšce, všiml kolemjdoucí. Doporučil mě pražské Slavii. Tam mě trenér Fabanka vzal do kabiny a starším spoluhráčům mě představil jako „toho, kdo jim bude vyhrávat zápasy“.
Nevěřil jsem vlastním uším. Bylo to poprvé, kdy ve mně jiný člověk neviděl zdroj posměchu. Jenže pan Fabanka věděl, co říká. Znal dětskou povahu jako...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům