7 věcí, které nás ve škole měli naučit dřív

Je působivé vědět letopočty, vzorečky, periodickou soustavu prvků, ale – učitelé, ruku na srdce – v životě to prakticky nepotřebujeme. Důležitější než trigonometrie je učivo, které nás v cestě za úspěchem učí (bohužel) až život. Škoda, že to děti neumí dřív. Jaké předměty bychom zavedli v Základní škole podle First Classu?

1. Paretův princip

Italský ekonom Vilfredo Pareto zjistil, že 80 % všech výsledků (úspěchů), kterých dosahujeme, vychází z 20 % všech sil, které vynakládáme. Podle pravidla 80 : 20 tedy čtyři pětiny toho, co děláme, není tak užitečné či nutné, jak si myslíme. Když tyto jalové aktivity odstraníme, můžeme získat více času a energie a o to účinněji se položit do těch 20 % činností, které přinášejí vysněné peníze, štěstí, naplnění.

2. Parkinsonův zákon

Britský důstojník Cyril Northcote Parkinson objevil, že věci se dají vyřídit rychleji, než si myslíme. Prokázal, že jakýkoli úkol se zvětšuje a komplikuje, čím více času mu věnujeme. “Každá práce trvá tak dlouho, kolik je na ni času,” napsal roku 1955. Když se rozhodneme přijít na řešení během týdne, onen problém se právě na týden stane pro nás komplikovaným. A na konci zjistíme, že nám týden ani nestačí. Čím více zabředáme do jakékoli problematiky, tím více zjišťujeme, že o ní nic nevíme.

Parkinson tedy doporučil zaměřit se na nalezení řešení a omezit to časem. Třeba jedním dnem. Mysl to zaměří na akci, ne hloubání....

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům