Inspiruje Vás víc ten, kdo uspěl, nebo ten, kdo selhal? Nás určitě ten druhý případ. Proto je časopis FC nejen o miliardových jackpotech, ale také o projektech, které nevyšly. Cizí chyby, ponaučení a zkušenosti nám totiž šetří čas a sebevědomí.
Kabir Hemrajani se rozhodl vyplnit mezeru, kterou má Facebook. Vytvořil stránku i mobilní aplikaci RiotVine, kde mohl kdokoli svolat mejdan nebo informovat o svém koncertě, akci, diskoparty. Neuspěl, ačkoli měl nápad, uskutečnil ho a pracoval na zlepšeních. Rozhovor může přisvítit všem, kdo podnikají v temnotách internetu.
Kabire, proč jste se rozhodl pro “mejdanovou stránku”?
“Uvažoval jsem takto: Proč chodí lidé hlavně na Facebook? Protože potřebují zabít čas. Jestliže se nudí a řeší to povídáním s přáteli po síti, proč se s nimi nepotkat?”
Byl jste přesvědčen, že to má budoucnost?
“Ano, Facebook sám je důkazem. Prostě máme rádi obličeje. Je to naše biologická potřeba – být ve společnosti. Facebook ji zdokonalil na virtuální úrovni. Kdybychom prohlédnutí každého profilu na Facebooku věnovali jednu sekundu, máme co dělat 160 let. Mimochodem, proto letí i seznamky. Pro lidi je prohlížení fotek a vzrušení ze psaní přitažlivější více než následné osobní setkání. Tam už jeden člověk nudí.”
Měl jste nějakou předlohu, vzor?
“Tumblr a YouTube. Také jsme vytvořili pouze technický rámec a obsah si lidé plnili sami. Tak jako na Tumblr píšou blogy a na YouTube věší videa, u nás mohli klipy a fotkami promovat svůj večírek, sezvat okruh přátel, diskutovat o podobě, termínu… Byl to nástroj pro organizátory akcí. Chtěli jsme řešit problém lidí, ale to bylo málo.”
Málo?
“Úspěšné internetové projekty nejsou o designu ani použitelnosti. A už vůbec ne o bolesti, kterou léčí. Jejich popularita je totiž v emocích, které působí. Příklad: Na YouTube letí video, jak se dvě malé děti tlučou. Nic víc, žádná přidaná hodnota. Přesto je to video ohromně sdílené. Nebo Craigslist: příšerný design, ale začtete se do něčeho děsivého, podivného nebo zábavného a stanete se na tom závislí. Nemá to vlastně žádný užitek. Nebo eBay: Kdo něco dražil, ví jaké emoce planou v posledních minutách. I když se z prodejce vyklube nigérijský podvodník nebo Vás PayPal při platbě okrade, vrátíte se. Kouzlo není v produktu, ale v pocitech.”
RiotVine musel být plný emocí – vždyť byl o mejdanech.
“Ale o těch, co budou. Ano, lidé mohli postovat i již uskutečněné akce, ale to mohli i kdekoli jinde – na Facebooku v první řadě. To víte, že jsme na tom makali. Kdo náš web viděl, byl nadšen. Pořád jsme mapovali všechny události kolem. Žádali jsme zpětnou vazbu. Optimalizovali jsme design. Odstraňovali jsme vše zbytečné, aby se RiotVine lépe užíval. Ale bylo to málo. Vždyť jak často hledáte na internetu, co byste mohli dělat...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům