15 důvodů, proč podnikatelé nechodí do politiky

Tu a tam se objeví podnikatel, který naskočí do politiky. Obvykle má:

1) rozjetou firmu, kde jeho osobní účast na řízení už není nutná, a

2) iluze, že něco v politice změní.

Dříve nebo později odchází se slovy o nesnesitelném prostředí, jiné planetě, prostě politiku už nikdy více.

Nedivím se. Politik je opakem podnikatele. Dokonce si myslím, že celý svět je rozdělen na politicky a podnikatelsky smýšlející osoby. Podnikatelsky smýšlet může klidně i zaměstnanec. Podnikatelé zkrátka mají jiný přístup k práci, životu, okolí i sobě samým. Proč tedy tak málo podnikatelů v politice vydrží a ještě méně uspěje.

1. Nemají politické myšlení

Politicky smýšlející lidé vyžadují být někam zvoleni a povýšeni, na mítincích potřebují mít pravdu a poslední slovo. Přesvědčovat druhé, prosazovat svůj názor.

Podnikatelsky uvažující lidé chtějí především vyřešit složité problémy a vybudovat věci, které mají smysl a jsou cool. Nemají potíž uznat cizí názor jako lepší a přínosnější pro společnou věc, natož odsouhlasit cizí návrh.

Politik (politicky smýšlející člověk) se více zaměřuje na sebe, podnikatel (podnikatelsky smýšlející člověk) více na problém. Proto politiky známe podle tváře a ne podle činů. A proto u většiny úspěšných výrobků a služeb ani nevíme, kdo je vytvořil, natož jak vypadá.

2. Radují se, když i ostatní vítězí

Politici nesnášejí, když někdo jiný sklízí pochvalu nebo slávu. Jako by jim ubíral světlo reflektorů a na ně zbývá jen stín.

Podnikatelé nejsou tak soutěživí, alespoň ne v tomto smyslu. Jistě, také touží po uznání, ale jejich úspěch vůbec nesouvisí s tím, jestli ostatní lidé dokážou či nedokážou vytvořit skvělé věci. Naopak podnikatelsky přemýšlející lidé přejí druhým, vyhledávají inspirativní a přínosné jedince, kteří by je mohli nakazit novým přístupem, nápadem, pohledem. Proto podnikatelé tak rádi zakládají různé kluby, hrají golf. Velcí podnikatelé nepomlouvají druhé. Ti největší je dokonce umí ocenit.

Politicky uvažující člověk naopak sestřeluje soupeře, ba i “spolustraníky”, co jen to jde.

3. Touží vidět uzrálé nápady

Podnikatelé vůbec nerozlišují, jestli jde o jejich nebo cizí nápad. Milují, když ve...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům