Ještě před deseti lety studoval a pracoval na částečný úvazek jako účetní. Sám potřeboval ušetřit co nejvíce peněz, aby si mohl dovolit větší byt pro očekávaný přírůstek do rodiny. Systém, který vytvořil, mu pomohl. A tak se rozhodl nabídnout ho dalším lidem, kteří také mohli potřebovat ušetřit peníze. Jak prosté.
Jednatřicetiletý Jesse Mecham není žádný megamogul ani střelec, který by se při první příležitosti vrhal do podnikání. Jak v rozhovoru přiznává, spíše se drží při zdi a měří více než dvakrát, než řízne. Přesto dnes, po deseti letech, sám zaměstnává třicet lidí a jeho internetová stránka YouNeedABudget.com ročně inkasuje 4,7 milionu dolarů.
Více než o jeho konkrétním byznysu je to o postupné cestě, kterou může podstoupit každý, kdo má něco, čím může prospět dalším. Může to vydělávat i menší peníze – nakonec Jesse penězi začal, aby nakonec zjistil, že podnikání může přinést mnohem víc…
Jesse, jak se z účetního stane podnikatel na internetu?
“Předně, nikdy jsem nerozuměl softwaru ani programování. Na začátku byla jen taková nápomocná tabulka v počítači, kterou jsem si vytvořil pro to, abych měl pod kontrolou, kde mohu ušetřit, kde vydělat. Měl jsem ji jen pro sebe a Julii, svou přítelkyni. Byli jsme bez trvalého příjmu, oba ještě na škole. Donutilo mě to přijmout na částečný úvazek práci účetního, což vypadalo dobře, než jsme asi po roce zjistili, že máme dítě na cestě. A já jsem musel vyřešit společné bydlení, najmout větší byt. Napadlo mě, že co do té doby pomáhalo mně, mohli by využít také jiní lidé.”
Proč vás napadlo vydělat právě rozpočtovým kalendářem?
“Protože neexistoval způsob, jak bych jinak vydělal více peněz. Nemohl jsem pracovat víc hodin, do školy jsem chodit musel a neměl jsem ani co jiného zkusit – neměl jsem totiž na nic čas. Jako zaměstnanec jsem musel odepsat osmdesát hodin týdně, nezbýval mi žádný čas na osobní růst, tehdejší život byl spíše o udržování. Vlastně jsem ani nic neriskoval. Leda to, že mi to nevyjde.”
Kolik peněz jste potřeboval navíc vydělat?
“350 dolarů měsíčně. To bylo nájemné bytu, který nám Julia vybrala.”
Jak jste svoje přehledové tabulky prodával?
“Rozhazoval jsem papírové letáky v bytovém komplexu, kde jsem bydlel. Tento pokus nevyšel. Podruhé jsem už šel s dobou. Tehdy, v roce 2004, internetová společnost Google spustila reklamní systém AdWords, ceny byly nízko, za proklik se dalo zaplatit i 5 centů. První prodej mi to přineslo po dvou týdnech.”
Teď víte, že to trvalo dva týdny. Ale tehdy jste nevěděl, zda se někdo najde. Proč jste to do těch dvou týdnů nevzdal?
“Stanovil jsem si rozpočet, sto dolarů. Do této výše jsem to byl ochoten proinvestovat v AdWords. Ten prodej přišel po 63. dolaru. S velkým ponaučením pro mě.”
S jakým?
“Původně jsem tabulky prodával za 9,95 dolaru. Nikdo se neozval. Ani neklikal na mou reklamu. Kdyby byla cena správná, udržovala by se konverze asi jedno procento – tedy každý stý uživatel, který o produkt projeví zájem, koupí. Ale nekupoval nikdo. Pak mi kamarád řekl, že 9,95 nevypadá opticky dobře. Namítl jsem, že mám cenu přesně zkalkulovanou a nemohu ji snížit. Tak se usmál, ať ji tedy zvýším. Zdvojnásobil jsem ji na 19,95 a ještě ten den přišla první objednávka. To mě naučilo více přemýšlet o cenách i o tom, co všechno hraje roli v nákupním chování člověka.”
To jste si ale prodejem začal jen přivydělávat. Jak se z počítačové tabulky stal profesionální...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům