Začala vysoká sezona vánočních večírků – vrcholu roku, který platí zaměstnavatel a jehož prostřednictvím děkuje svým lidem za to, kam ho vyzvedli. Na jeden večer a noc by ze šéfa měl být předčasný Ježíšek.
Vánoční večírek je z pohledu zaměstnavatelů, respektive majitelů firem, jedním z velkých klíčů k úspěchu. Příležitostí, jak si upevnit loajalitu svých zaměstnanců; jak zdůvodnit, “proč pro mě pracujete”. Je efektivním způsobem, jak ocenit druhé za předchozí období, a udržet si je pro období následující.
Vánoční večírek je vždy levnější než jen tak rozdat čtrnácté platy. A v mnohém je také prozíravější. Protože dokáže zadrnkat zaměstnanci na specifickou strunu. Strunu zavázanosti.
Jak by ale takový večírek měl vypadat?
1. pravidlo: Žádná povinná účast
Ne každý má rád párty, ať jsou jakékoli.
Ne každý chce shánět (platit) chůvu jen proto, aby se znovu viděl s lidmi, s nimiž tráví přes 40 hodin týdně tak jako tak.
Ne každý má rád tato “předvádění opic”, kde se manažeři prsí, co zase dokázali a kdo má se šéfem bližší vztah, a ženy na sebe pohlížejí přes prsty, protože “ta má příšerné šaty, tamta zase dělá do šéfa a tamhleta je kráva, protože včera…”
Pokud je vánoční večírek povinný, z účasti nevyplyne, zda je zaměstnanec loajální, ctižádostivý či jakýkoli jiný. Každý zkrátka vypadá jen “podřízený”.
2. pravidlo: I s partnery
Vánoční večírek není teambuilding. Není to ani brainstorming. Ačkoli se čtou rámcové výsledky hospodaření, pak na půl úst a ve zmatku, kdy se lidé spíše soustředí na to, co dnes bude v teplém a studeném bufetu. Kdo pojímá vánoční večírek jako kompletně uzavřenou akci, projídá velkou šanci.
Vánoční večírek je jedna z nejlepších tzv. loajalizačních akcí. Především proto, že si zaměstnavatel může zaměstnance takticky připoutat přes jeho nejcitlivější osobu – partnera. Ovšem to se stane pouze tehdy, když pochopí, že společenskou jednotkou je pár, ne jedinec. Alespoň v pozvánce by mělo být zmíněno, že platí pro 2 osoby. Životního partnera nebo důležitého druha – u nezadaných to může být klidně i sestra, se kterou dotyčná bydlí, nebo klíčový přítel. Zpravidla je to někdo, na koho konkrétní zaměstnanec dá. A hostitel přes něj může vytěžit klíčové (podvědomé) body.
Pointa totiž je v tom, že…
“Přemýšlím, že z firmy odejdu. Dnes na mě byl šéf ošklivý,” vezme jednou zaměstnanec svou nešťastnou hlavu do dlaní. A partner v té chvíli může odehrát klíčovou partii:...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům