Hladký versus Vrzal: Co dělá z obchodníků mistry a co břídily

Dovolte, představím Vám dva obchodníky.

Muž vlevo – pan Hladký. Jeho obchody probíhají hladce.

Vpravo je pan Vrzal. Všechno zvrže.

Mají sako, kufřík i produkty stejné firmy. Proč je mezi nimi takový rozdíl?

Obchodní etiketa

Slyšeli jste někdy o etiketě? V běžném životě je to soubor pravidel, který vypovídá o společenském taktu. Často je bagatelizován pouze do toho, jakou vidličku použít na salát, jak silně tisknout ruku při pozdravu a kdo koho pouští do dveří.

Obchodníci mají také svou etiketu. Je to spíše soubor ZDVOŘILOSTÍ, který vypovídá o přirozené profesionalitě. Podle obchodní etikety se pozná Hladký od Vrzala už po pár větách obchodního rozhovoru. Jak?

Zvrzaná etiketa ve firmách

Nejprve si vysvětlíme, proč je vůbec Vrzal takový vrzal.

Mnoho firem bohužel vyrábí Vrzaly tím, že za pracovní zdvořilost považuje hlavně:

– Nejez a nepij ze společné ledničky ani to, co na sobě nemá jmenovku; přesto to může být něčí.

– Když už něco sníš a vypiješ, nenechávej to v dřezu neumyté.

– Když nic (kromě hladu) nemáš a jdeš do firemního bufetu, nestoupej si do řady, pokud nemáš definitivně jasno, co si chceš objednat.

– Když Tě jídlo z bufetu uzamkne na záchod a Ty vyčerpáš toaletní papír, nahraď ho novým, nebo odpovědnému pracovníkovi oznam, že došel.

– Vracíš-li se do kanceláře, nečeš se a nedělej si make-up v plném výtahu.

– Je-li výtah plný lidí více národností, pozdrav anglicky.

Finíto! Takto vybaven jde pan Vrzal na obchodní jednání. Připraven uspět v bufetu, výtahu i na záchodě, ale ne u stolu. K němu usedá s jediným strohým úkolem od nadřízených: PRODAT. Víceméně tak jako pan Hladký.

Pozoruhodné však je, že ač mají oba stejný cíl, každý se chová jinak. A odlišné kroky činí odlišné výsledky.

(Podrobně se strategiemi obchodu zabývám v tištěném magazínu FC. Na internetu přece jen nechci zdržovat ty, kteří ještě magazín FC nečtou. Přesto alespoň několik základů SKUTEČNÉ byznysové etikety…)

  1. Mailuj ústy

Osobní rozhovor. Po pár minutách poznáte Vrzala.

Vrzal vpravdě nekomunikuje. Komunikace totiž funguje jako obousměrný průchod úzkou uličkou. Nejdou všichni chodci z obou stran najednou, chodí kyvadlově. Chvilku pilku tahá ten, chvilku onen.

Pan Vrzal třímá pilu komunikace sám. Skáče do řeči. Nenechává domluvit. Je tak plný svého úžasného produktu...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům