Létat v letadle, které má pověst praskajících křídel, není žádný med. Zákazník to jednou za čas snad ustojí, ale co letušky? Největší problém má Emirates, letecká společnost provozuje 20 největších dopravních strojů světa, Airbus A380, a dalších 70 kusů má objednáno. A právě tento obdivovaný kolos má pořádné potíže. “Jsem přidělená právě na Airbus A380, ale letový plán našich služeb z Dubaje se stále mění. Naše největší letadla chodí na kontroly, a i když se vrátí s tím, že jsou v pořádku, není to vůbec příjemný pocit. A380 je totiž nasazena zrovna na nejdelší lety a buďte v klidu, když víte, že křídla nejsou stoprocentně v pořádku,” přiznává česká letuška ve službách arabské letecké společnosti Emirates, která z Dubaje létá pouze na strojích Airbus A380. Z pochopitelných důvodů si nepřála být jmenována. Leťte letadlem, kterým se bojí letět i letuška… Co se vlastně stalo?
Byla to naprostá náhoda, když v lednu 2011 technici australské letecké společnosti Qantas odhalili mikroskopické trhlinky v kovových svorkách křídel letadla A380, kterému dva měsíce předtím explodoval motor a křídlo částečně poškodil. Původně prasklinkám v délce milimetrů nepřikládali takový význam, měli za to, že je zavinil právě výbuch. Experti strojírenské společnosti Airbus však překvapili analýzou, že oba jevy spolu nesouvisejí a křídla mají výrobní problém. Svým způsobem je můžeme pochválit za férovost, nicméně fakticky již byli pod tlakem, neboť měli podobné indicie od Singapore Airlines ze čtyř letounů této singapurské společnosti.
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům