Buick Streamliner možná po 65 letech ožije. Chystá se obnovení výroby

Za nejkrásnější sportovní vůz mnozí dodnes považují pětašedesát let starý Buick Streamliner. Připomíná kapku. Není divu – konstruktéři se pokoušeli napodobit předválečné německé supersporty, aniž byli tušili, že vznikaly v aerodynamickém tunelu. Zjistili jsme, že se chystá postavení limitované série Streamlinerů v ceně kolem jednoho milionu amerických dolarů za kus. Bude dost movitých zájemců?

Aerodynamický tunel ve Spojených státech také znali, ale byl určen pouze pro armádní účely. V Německu, jehož druhým mužem byl (kromě bezpočtu dalších funkcí) velitel Luftwaffe Hermann Göring, bylo možné využívat technologickou vymoženost také pro vývoj závodních aut. Ty hrály v promyšlené propagandě Třetí říše pod taktovkou šikovného a bezohledného ministra Josefa Goebbelse stěžejní úlohu. Chirurgicky přesný závodní tým formule 1, jak ho známe dnes, je výsledek snahy Němců získat pro svou nacismem nakaženou domovinu vítězné vavříny.

Kopírování nezabíjí pokrok

Fenomenální úspěchy krásných německých vozů jako Auto Union Typ C Stromlinie a Mercedes-Benz W25 Avus Stromlinie, jejichž sláva dosáhla až za oceán, podnítily inženýry i designéry, aby se pokusili sestrojit automobil, který by soutěžní úspěchy například na slavném indianapoliském závodě vrátily pevně na americkou půdu.

Jedním z designérů byl Norman E. Timbs, který pracoval pro jednu z pionýrských amerických značek, Buick. Timbs sám navrhl a sestrojil převážnou část ocelového šasi s hliníkovými částmi architektury vozu. Jeho studie se sice dostala na obálku časopisu Motors Illustrated, ale to bylo všechno. Aspoň prozatím. V prosinci 1941 napadla japonská letadla Tichomořské loďstvo v havajském Pearl Harboru a Spojené státy se naplno zapojily do válečného běsnění. Na krásu nezbýval čas.

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům