EXKLUZIVNĚ Z NORSKA. Nejsme si jisti tím, zda to je nejlepší místo pro prezentaci auta. Obzvláště BMW. Jenže když úlet, tak úlet. Ulítlé je BMW M3 GT2 z nové BMW Art Collection, a to nejen designem od Jeffa Koonse, ale také už tím, že fakt letělo. Dokonce skoro kilometr nad zemí. Přibližovalo se jako zvětšující se tečka na závěsných lanech pod vrtulníkem. Stáli jsme na unikátní skalní vyhlídce Preikestolen, v angličtině známé jako Pulpit Rock, ve výšce 604 metrů nad fjordem Lysefjord na jihozápadě Norska. Zvědavci lezli po kamenité terase po kolenou a přes okraj hleděli dolů. Jestli se přetrhne lano, to bude rána. Tohle bylo o strach…
Pomalované BMW, uzavřené v již patrnější kleci, se vzduchem blížilo a my jsme nepřestávali kroutit hlavou. Proč, sakra, tady? BMW je německá automobilka, Jeff Koons je americký umělec. Tak proč Norsko? Fakt je, že u BMW Art Collection, která vzniká již 37 let, se nemá smysl ptát. To byste z otázek a překvapení nevyšli. Třeba Koons rozhodně nevypadá na výstředního umělce, podívejte na jeho fotku.
Žádné dredy, kérky ani otrhaná trička. Je to seriózní, již téměř 60letý muž, ale známý především obrovskými zvětšeninami banálních předmětů, zejména zvířecími postavičkami z nafukovacích balonků, reprodukovanými v pestrobarevné leštěné nerezové oceli. Koons ale ví, co dělá, a firmy vědí, proč si ho najímají. Jeho práce, jakkoli se nad nimi divák podivuje, se prodávají za ohromné sumy. Jedna z jeho Balonkových květin byla vydražena za více než 25 milionů dolarů, tedy PŮL MILIARDY korun! Před třemi lety šokoval obřím Pepkem námořníkem, držícím špenátovou konzervu, s humrem hrozivě se sklánějícím nad jeho hlavou.
Koonsem designované BMW se již bezpečně snáší nad skálu. Přežije. I my. Design je pozoruhodný. Dle expertů Koons dodal vozu schopnost emotivně zprostředkovat zážitek z jeho výkonnosti, pohybu a sálající energie, a to i když jen stojí na místě. “Závodní auta jsou jako život. Plná nabušené síly a energie, která s nimi cloumá,“ uvedl Koons a opravdu – vůz jako by se před očima hýbal. Koons vytvořil pouze návrh, samotnou práci realizoval bavorský ateliér Schmid Design. Trvalo mu to dva měsíce. Jednotlivé barevné pásy se musely z trojrozměrného návrhu přepočítat na dvourozměrné vinylové pláty, rozdělené tak, aby je bylo možné použít na karoserii a další části. Koons měl tento návrh v hlavě prý již od 80. let, napadl ho prý za volantem BMW při cestě ze svého tehdejšího bytu v Mnichově do ústředí BMW. Sám požádal...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům