Rittigův tryskáč je tady. Ale s podivnou registrační značkou. Co znamená?

Jízdenkovému fantomovi Dopravního podniku Praha se mnozí smáli, ale on teď získal nad ostatními vrch. Nikdo v Evropě se nemůže pochlubit stejným typem soukromého letadla. Ivo Rittig, podnikatel a lobbista, který se proslavil tiskem jízdenek pro MHD v Praze, má jako první a doposud jediný v Evropě registrován ojedinělý tryskáč Nextant 400XT, který mu právě byl doručen. Ale ta registrace vzbuzuje podivné asociace… o tom ovšem až za chvíli.

Rittigovi patří v pořadí 16. vyrobený Nextant na světě. Americká společnost Nextant Aerospace jej dodala sice s mírným zpožděním oproti našemu předpokladu, ale přece. Je to záhadný stroj. Plášť voní novotou, i v katalogu letadel Aircraft Bluebook je považován za nový typ letadla. Jenže ve skutečnosti nový není. Odstrojíme-li kabátek, zbude zmodernizovaná kostra dvanáct let starého letadla Beechjet 400A. Objednán byl již v roce 1998 pod registračním číslem N898TA, postaven byl výrobcem Hawker Beechcraft v roce 2000 a následně provozován společnostmi Flight Options a Raytheon Travel Air. V roce 2010 se tento olétaný tryskáč snesl do Clevelandu v Ohiu a na letišti okresu Cuyahoga byl přestrojen do kostýmu jménem Nextant 400XT. Ano, je to repasovaný Hawker.

Obdržel nejmodernější technologie, zahrnující turbodmychadlový motor Williams FJ44-3AP, soupravu integrované avioniky Rockwell Collins Pro Line 21(TM) a zdokonalenou elektroniku, včetně vysokorychlostního bezdrátového připojení k internetu a kompletně přebudovaného interiéru. Díky nově volitelné konfiguraci sedadel je prostor pro nohy vůbec největší mezi všemi malými proudovými letadly, a to bez snížení počtu sedadel. Jenomže drak, tedy skelet letadla, zůstal původní. Ten už nikdo neomladí. Kritici se potměšile ptají: Kdybyste v penzi podstoupili plastickou operaci a vydali se na zápis do střední školy, jak by vám asi šel tělocvik?

Takové přirovnání je ovšem přehnané. Dolet 2003 námořních mil (3709 km) je optimální pro evropský trh, Rittig bez mezipřistání dosáhne do destinací v celé Evropě, na Středním Východě a v severní Africe. Cestovní rychlost je na svou třídu solidní, ale běžné dopravní letadlo, jakým létáme na dovolenou, kolem něj prosviští – Nextant letí cestovní rychlostí 740 km/h. Do cíle doletí později. Ale hospodárněji. Ve srovnání s původním Beechjetem 400A, ze kterého vzešel, má o 30 % nižší provozní náklady a o 20–30 % nižší spotřebu paliva (v závislosti na délce letu).

Nás nejvíce zaskočila registrační značka Nextantu. Na zadním ocase je OK-ESC. V souvislosti s kauzami, kterými Ivo Rittig cestuje (zejména ve vztahu k bývalému vedení Dopravního podniku Praha), se zdráháme domyslet, co asi “Esc” znamená. Na klávesnici počítače jedno tlačítko “Esc” máme. Znamená “escape”,...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům