Muž, který vlastnil první soukromé letadlo v Česku: Jak zbohatl a jak skončil

ZAJÍMAVÁ HISTORIE. Z nepřehledných začátků sametových podnikatelů po listopadu 1989 vybočuje jeden, který s ohledem na své politické přesvědčení vlastně ani podnikat neměl. Komunista Václav Junek byl prvním majitelem soukromého letadla v Československu, později České republice. Vlastnil olétanou Cessnu 650 Citation III. Unikátní stroj, který se u nás už nikdy poté neobjevil, bohužel nevisí v žádném z muzeí, protože zmizel v propadlišti dějin v roce 1998. Tak jako Junkův podnik Chemapol Group a víceméně i Junek sám. Za společností zůstaly nevyrovnané dluhy ve výši 17 miliard Kč. Ale k tomu až za chvíli.

Co Chemapol naší kapitalistické vlasti přinesl, to byl opravdu první privátní jet. Cessna byla pro porevoluční podnikatele první volbou už proto, že byla americká, a to se tehdy cenilo především. Řada Citation vznikala už od prosince 1976, kdy byl certifikován model 500 Citation I. Tehdy čtyřicetiletý Junek mohl teoreticky volit již čtvrtou řadu, Citation IV, jež byla představena čerstvě v roce 1989, ale natolik to byl moudrý (a jako průkopník v privátním létání u nás předvídavý) obchodník, že nestál hned o nový jet, ale racionálně olétaný a hlavně prověřený. Řada 650 Citation III brázdila světové oblohy od 30. května 1979. Encyklopedie letectví charakterizují Citation III jako “vysokovýkonný model s větší kabinou a doletem, který se vůbec nepodobal klasické řadě Citation.” Opravdu – postavíme-li vedle řady CIII předchozí edice, tak Citation III měl náhle jiný trup, šípové křídlo, šípové ocasní plochy do tvaru písmene T, nové motory Garrett TFE731-3B-100S a hlavní podvozek se zdvojenými koly s menším rozchodem a zatahujícím se do trupu – to tehdy vůbec nebylo běžné. Junkův stroj pocházel z roku 1983, kdy již zlepšená řada držela několik rekordů v dostupu a rychlosti ve své kategorii. Junka ve volbě podporoval obchodní úspěch značky. Ta v roce 1986 dodala již stý kus Citation III.

Junkův letoun s registrací OK-NKN byl nejčastěji zachycen ve Španělsku. Přistával na malých letištích na pobřeží, stranou veřejného zájmu. Václav Junek už tehdy uměl využít předností privátního jetu a byl opatrný. Na pozici, jakou tehdy měl, se držel zpátky a nikde nepředváděl své bohatství. Dokonce i letadlo vedl v účetnictví jako “obchodní stroj” a pilně ctil zákonnou povinnost o jeho náležitém firemním označení. Za pilotní kabinou i na ocase tedy byla loga Chemapol Group. Junek tak dával najevo také svou úctu a vděk tomuto někdejšímu socialistickému podniku zahraničního obchodu a monopolnímu dovozci ropy do Československa, který mu dal pracovní příležitost. 24letý “Vašek” tu byl veden od roku 1975 jako referent. Jakožto vzorný člen KSČ se rychle propracoval až do vedení a po listopadu 1989 spoluzaložil manažerskou firmu, která se stala největším akcionářem společnosti. Coby faktický šéf a spolumajitel Chemapol Group byl jednou z nejbohatších osob v zemi. Na člena posledního předlistopadového Ústředního výboru Komunistické strany Československa “překvapivá” podnikatelská kariéra. Aby však ne,...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům