Toto jsou plány prvního letiště světa, která odbaví přes 100 milionů pasažérů ročně. Bude se jmenovat Daxing (podle stejnojmenné čtvrti na jižním okraji Pekingu) a vyroste v roce 2017 za hlavním městem Číny na ploše 55 km². Schopností odbavit 130 milionů cestujících ročně překoná v součtu dvě hlavní transitní letiště světa, londýnské Heathrow a newyorské JFK, které dohromady dokážou odbavit jen 107 milionů pasažérů ročně. Kapacita letiště Daxing vychází z 10% poměru k čínské populaci, která k loňskému roku činila 1,4 miliardy obyvatel.
Na nedostačující kapacitu si stěžují již prakticky všechna velká mezinárodní letiště. Obliba v letecké dopravě stoupá. Ve srovnání s nimi je ovšem letiště Václava Havla v Praze stále v klidu, jeho odbavovací strop činí 15,5 milionu pasažérů ročně, což dokonce převyšuje číslo české populace. Každoroční počet odbavených pasažérů v Praze se pohybuje kolem 11 milionů. Pro zajímavost: od 5. dubna 1932, kdy na Ruzyni přiletěl historicky první spoj z Piešťan, odbavilo letiště přibližně 200 milionů cestujících, tedy za 80 let totéž, co v Pekingu bude zvykem odbavit za rok a půl…
Srovnáváme však jablka a hrušky. Zatímco letiště Václava Havla má dvě zpevněné vzletové a přistávací dráhy, v Pekingu vyroste hned osm vzletových a přistávacích drah. Pekingské letiště bude mít přibližně stejnou rozlohu jako Bermudské ostrovy (55 km²), pražské je proti němu tintítko (10 km²). Co je to však proti největšímu letišti světa, kterým je mezinárodní letiště Krále Fahada v Dammamu v Saúdské Arábii (na snímku, rekordních 780 km²). To je pro představu velikost ruského kosmodromu na Dálném východě v Amurské oblasti, kde jsou ovšem povinné bezpečnostní zóny i kvůli budovanému vypouštěcímu komplexu pro nosné rakety a závodu na výrobu a skladování raketových pohonných a technických látek.
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům