Nové letiště v Pekingu odbaví za rok a půl tolik cestujících, co Ruzyně za celou dosavadní historii

Toto jsou plány prvního letiště světa, která odbaví přes 100 milionů pasažérů ročně. Bude se jmenovat Daxing (podle stejnojmenné čtvrti na jižním okraji Pekingu) a vyroste v roce 2017 za hlavním městem Číny na ploše 55 km². Schopností odbavit 130 milionů cestujících ročně překoná v součtu dvě hlavní transitní letiště světa, londýnské Heathrow a newyorské JFK, které dohromady dokážou odbavit jen 107 milionů pasažérů ročně. Kapacita letiště Daxing vychází z 10% poměru k čínské populaci, která k loňskému roku činila 1,4 miliardy obyvatel.

Na nedostačující kapacitu si stěžují již prakticky všechna velká mezinárodní letiště. Obliba v letecké dopravě stoupá. Ve srovnání s nimi je ovšem letiště Václava Havla v Praze stále v klidu, jeho odbavovací strop činí 15,5 milionu pasažérů ročně, což dokonce převyšuje číslo české populace. Každoroční počet odbavených pasažérů v Praze se pohybuje kolem 11 milionů. Pro zajímavost: od 5. dubna 1932, kdy na Ruzyni přiletěl historicky první spoj z Piešťan, odbavilo letiště přibližně 200 milionů cestujících, tedy za 80 let totéž, co v Pekingu bude zvykem odbavit za rok a půl…

Srovnáváme však jablka a hrušky. Zatímco letiště Václava Havla má dvě zpevněné vzletové a přistávací dráhy, v Pekingu vyroste hned osm vzletových a přistávacích drah. Pekingské letiště bude mít přibližně stejnou rozlohu jako Bermudské ostrovy (55 km²), pražské je proti němu tintítko (10 km²). Co je to však proti největšímu letišti světa, kterým je mezinárodní letiště Krále Fahada v Dammamu v Saúdské Arábii (na snímku, rekordních 780 km²). To je pro představu velikost ruského kosmodromu na Dálném východě v Amurské oblasti, kde jsou ovšem povinné bezpečnostní zóny i kvůli budovanému vypouštěcímu komplexu pro nosné rakety a závodu na výrobu a skladování raketových pohonných a technických látek.

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům