Ivo Lukačovič, majitel internetového vyhledávače Seznam.cz, již dva roky čeká na své vysněné letadlo. Lockheed Electra 10A z roku 1937, který se po příletu do Čech má stát národní technickou památkou, je nadále náročně rekonstruován v USA. V současném stavu ani letadlo nepřipomíná, spíše rozloženou stavebnici…
Letadlo je celokovové se skořepinovým trupem.
Kabina je dimenzována pro 10 cestujících a 2 členy posádky. Motory mají pohánět dvě dvoulisté kovové vrtule, které jsou stavitelné. I ty zatím letadlu chybí.
Nápadně se zužující křídlo by mělo být opět vybaveno vztlakovými klapkami.
Původně navržená jednoduchá svislá ocasní plocha byla ve své době na základě testů v aerodynamickém tunelu nahrazena dvojitou. A takto vypadá interiér:
Lukačovič, velký fanoušek letectví a autor myšlenky na založení leteckého muzea na Točné u Prahy, do kterého již investoval spoustu času, energie a více než čtvrt miliardy korun, zakoupil výjimečný exponát po vleklém jednání na podzim 2010 s tím, že v Americe bude opraven. Nejsmělejší odhady hovořily o přepravě stroje do Česka v průběhu roku 2011, ale ani dnes bohužel ještě není připraven. Aktuálně na rekonstrukci pracuje jedenáct pracovníků na plný úvazek. Lukačovič odhaduje přílet vzácného exempláře až v příštím roce. Netlačí. Ví, že práce kvapná je málo platná. A tady se vyplatí počkat. Ostatně letoun byl mimo vlast již sedmdesát let…
Lockheed L-10 Electra výrobního čísla 1091 bude Lukačovičovi závidět celý svět. Vyrobeno bylo 148 kusů, jenom 6 se dochovalo a pouze tento je letuschopný. Údajně je stále registrován v kategorii Standard jako nové letadlo, takže by se mohl řádně provozovat. Vyroben byl pro americkou pilotku Amelii Earhart, která jako první přeletěla Atlantik. Před druhou světovou válkou jej odkoupil a používal Jan Antonín Baťa, šéf Baťových závodů (na snímku s rodinou), který s ním jako první a doposud jediný Čech obletěl svět. Je to také jediné letadlo, které za války nepadlo do německých rukou. Poměrně dramaticky uletělo a nouzově kroužilo již bez paliva nad Paříží, kde mu francouzská řídicí věž nechtěla dovolit dosednout, protože přilétalo z Říše. Krátce sloužilo britské vládě a následně bylo evakuováno do Kanady, kde jej Baťa prodal přímo Kanadskému královskému letectvu RCAF.
Lukačovič ho zakoupil za neupřesněnou sumu, hovoří se o řádu desítek milionů Kč....
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům