Lamborghini zdražilo nový Aventador Roadster a bojí se příštího roku

Když se uvádí model auta na nový trh, obvykle létají úsměvy, pochvaly na sebe sama a zátky od šampaňského. “K příštímu roku vzhlížím s obavami,” překvapil Stephan Winkelmann, prezident italské značky Lamborghini, při představení Aventadoru Roadster ve Spojených státech. Nezněl pesimisticky, nýbrž realisticky. “Nemám růžové brýle. Ultraluxusní sportovní vozy budou mít problém a poptávka rozhodně neporoste. Hlavními důvody jsou zpomalující se čínská ekonomika a evropská krize, která stále není pryč. Více než kdy předtím sledujeme ekonomické výhledy a rozhodli jsme se pro 3 strategické kroky: 1. pro druhé dealerství v Indii, kde se má počet dolarových milionářů více než zdvojnásobit do roku 2015, 2. pro možnosti další expanze v Singapuru a Hongkongu a 3. pro odložení výroby SUV Urus, jehož prototyp jsme ukázali na letošním autosalonu v Pekingu.” 

Evropa a Čína trápí Lamborghini. I proto italská automobilka, patřící do portfolia německého Volkswagen AG Group, rozdělila globální ceník Aventadoru LP 700-4. Nový otevřený supersport stojí v Evropě 300 000 EUR a ve Spojených státech 441 600 amerických dolarů. V přepočtu podle aktuálního kurzu je to 7 659 000 Kč v Evropě a 8 844 365 Kč v USA. V obou případech bez daně. “Americká ekonomika se začíná hýbat. Zejména trh s realitami, už se více staví,” všiml si Winkelmann. (Mimochodem: V tištěném FC, které vyjde 26. listopadu, na téma ekonomického výhledu uveřejníme zajímavý článek o aktuálním chování Warrena Buffetta, a to nejen ve Spojených státech, ale i v Evropě a zejména v Česku!). Proto tedy vyšší základní cena pro USA. I Američané si pochopitelně musejí připočíst svou daň. Jenže jejich ekologická daň představuje jen 0,8 procent z pořizovací hodnoty, v tomto případě 3700 dolarů. Ve srovnání s ní česká 20% DPH působí strašidelně.

Lamborghini zvedá varovně ukazovák, přitom zrovna u Aventadoru si na prodeje nemůže stěžovat. Naopak nestíhá – od objednání do expedice to trvá 18 měsíců. Do této chvíle se první verze, uzavřeného kupé, prodalo více než 1300 kusů.

Roadster neznamená pouze to, že Aventador byl zbaven pevné střechy. Celá konstrukce z karbonu a hliníku byla přepracována. Dodatečné výztuhy zatížily vůz jen o 50 kg, suchá hmotnost narostla jen na 1625 kg a rozložení váhy je nadále 43:57 %. Při výkonu 700 koní to znamená poměr 2,32 kg na jednu koňskou sílu.

Atmosférický dvanáctiválec 6,5 l, umístěný za sedadly, dosahuje maximálního výkonu při 8250 otáčkách a točivého momentu 690 Nm při 5500/min. Na roadster pozoruhodnými čísly jsou akcelerace 0–100 km/h za 3 sekundy a maximální rychlost 350 km/h. A to v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou ISR! Vzpomínáte ještě na souboj kupé...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům