“Nevím, co mi dodáváte. Raději si budu vyrábět své vlastní!” Tak zareagoval Eric Rupert, francouzský šéfkuchař a majitel tří hvězd, nejvyššího gastronomického ocenění silničního průvodce Michelin, když v dnešní “umělé době” přestal věřit dodavatelům mořských ingrediencí. Než by hazardoval se zdravím svých hostů, potažmo se svým jménem, začal si zajišťovat a prodávat vlastní kaviár. 47letý Ripert není obchodníkem v pravém slova smyslu, je šéfkuchařem newyorské restaurace Le Bernardin, považována za nejlepší ve městě ohledně darů moře.
To, co drží v ruce, se jmenuje Eric Ripert Imperial Select Caviar (císařský výběr) a nepochází to ani z Ameriky, ani z Francie, nýbrž – aspoň podle etikety – z jeseterů ulovených v Itálii, Číně a Izraeli. Chuť je popsána jako oříšková, slaná a krémová. S obchodními kontakty – jak s lovci, tak s obchodními řetězci – Ripertovi pomáhá společnost Paramount Caviar. Krabička stojí podle velikosti od 525 do 1050 dolarů.
Revolta se dala čekat. Ripert je ostře proti nejistému původu ingrediencí. Je zděšen z trendu, chovu geneticky upravených ryb v komerčním měřítku. Severoamerická společnost Aquabounty, která systematicky vyvíjí geneticky modifikované lososy, už obdržela z levnějších restaurací objednávky na více než milion modifikovaných lososích jiker. Zkušební nádrže s rybami jsou v kanadské provincii Newfoundland.
Funguje to tak, že vzorku mořských transgenových ryb je přidán gen růstového hormonu. Efekt je okamžitý. Již v raném stádiu rostou ryby s přidaným růstovým hormonem čtyřikrát až pětkrát rychleji než ostatní. Rozdíl je nepřehlédnutelný. Transgenový losos, stejně starý (na snímku 18 měsíců), je v porovnání s divokým lososem velký jako Goliáš vedle Davida. Velikost se časem srovná,...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům