Úplně první první třída v letadlech

Protože do příštího vydání FC chystáme raritku – náhled do utajeného letadla Petra Kellnera, zabýváme se i nejvyšším komfortem, jaký je v nebi možný. Kdy vůbec letěli lidé poprvé luxusně, v úplně první první třídě? Máte chuť se trochu pousmát? Super.

21. ledna 1970 startuje z New Yorku Boeing 747. S vůbec první First Class. Protože v Londýně přistane až 22. ledna v noci, nechme ho letět a alespoň si ho prohlédněme…

Když v polovině 60. let americký výrobce Boeing vynalézá velmi velké a pevné křídlo, rodí se velký letoun s dlouhým doletem. Boeing 747 je dvakrát větší než 707. Původně má být dvoupodlažní po celé délce, ale problém s únikovými východy tvoří kočkopsa. Trup má krátké horní podlaží. Majitelem prvního exempláře se stává aerolinka Pan Am. Objednávku z roku 1965 zdobí tento text. Dovolujeme citovat roztomilé původní znění:

Dear Mr Boeing!

Please build us a very big aeroplane soon. If it is pretty as well that will be a bonus. We will buy lots of them.
Yours sincerely,
Pan Am

William E. Boeing junior, syn zakladatele továrny, je žádán o výrobu “velmi velkého” letounu, a spěchá to. “Bude-li krásný, bude to něco navíc. Koupíme jich moc,” slibuje výkonný ředitel Pan Am Juan Trippe. Slovo dodrží. Z úvodní 100kusové série si zabírá plnou čtvrtinu za 550 milionů dolarů. Neprohloupí. Až do narození Airbusu A380 bude Boeing 747 (jinak také Jumbo Jet) největším dopravním letadlem. Dlouhých 38 let.

Ostatně podívejte na šíři uličky v ekonomické třídě! Stevardka může vozík...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům