Boj s nákupním stresem: Někde prodávají přes QR kódy, jinde staví klidové zóny s masážemi a jógou

Představte si obchod, kde není stres, a přesto v něm seženete vše. Obchod, kde se uklidníte, zrelaxujete. Je tu zřetelná mezera na trhu a uvědomili si to i v zahraničí.

“Jsem vítací typ. Ale aby mohlo být vítání, musí být nejprve loučení,” říkal Zdeněk Svěrák ve Vratných lahvích. Stejně paradoxně vypadají Vánoce. Svátkům radosti, nervového uvolnění, předchází naopak stres, nervové vypětí. Cynicky tvrdí, že je to správně, protože po rozčilení si radost užijeme více, jako když jídlo chutná více hladovému. Proto na nás útočí vlezlí brigádníci s letáky a ochutnávkami, tlampače s propagačními výkřiky, prodavačky jsou na pokraji infarktu. Někdo je však už tak vystresovaný, že radosti poté není schopen. Podle průzkumů je předvánoční nákup stresovější než návštěva zubaře nebo hlídání dítěte. Vysloveně baví jen každého pátého člověka. V zahraničí se už snaží minimalizovat stres zajímavými způsoby:

V jihokorejském Soulu zavedli walking shopping. Zákazník už nemusí vstupovat do obchodu. Výlohu tvoří přehled sortimentu s QR kódem každého produktu. Chodec smartphonem jen sejme kód a odešle objednávku. Do 24 hodin zvoní u jeho bytu poslíček s realizovaným nákupem. Zákazník se netlačí v obchodech, nevláčí těžké tašky. Velké obchody mají nabídkové tabule přímo v pěších koridorech metra: tam, kde cestující zpomalí, ale v zájmu plynulosti se nezastaví. Obří nástěnné katalogy pokrývají zdi u eskalátorů a lidé jen skenují a skenují. Šetří to čas, ale je nutné to brát jako adrenalinovou hru. Je o rychlém rozhodování, zejména když se skenuje za jízdy na eskalátoru. Často objednáte něco jiného, než jste původně zamýšleli.

Korejský zlepšovák v kombinaci s konkurencí internetových obchodů pochopitelně děsí majitele kamenných prodejen. Luxusní obchodní dům Selfridges v Londýně již připravuje tzv. silent shopping. Začne až po svátcích, v lednu. Nápad...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům