Populární akce i obchodní značka “Millionaire Fair”, registrovaná nizozemským vydavatelem Yvesem Gijrathem, zanikla. Honosné a excentrické Milionářské veletrhy, které se především v zemích Beneluxu konaly od roku 2002, v tichosti skončily. Důvod? I Gijrath, velké 46leté dítě, musel s hrou na luxus přestat.
I když o návštěvníky na veletrzích nebyla nouze, skuteční milionáři – kupní síla, kterou vystavovatelé očekávali a kvůli níž platili drahá stanoviště – holt nechodili.
Je 9. prosinec, v Amsterodamu mráz zalézá za nehty. Před nasvíceným výstavním centrem Rai, kde má být zahájen 11. ročník Milionářského veletrhu, přesto stojí polonahá demonstrantka. Není nenávistná ani závistná. S úsměvem konstatuje fakt. “1 procento milionářů, 99 procent budgetových hostů, to je 100% veletrh,” třímá v ruce transparent. Trefně naráží na složení návštěvníků uvnitř haly.
Není to samozřejmě problém pouze Milionářského veletrhu. Obecně platí, že kdo peníze má, tak okatě se neukazuje. Jen zřídkakdy navštěvuje hromadné akce. Co bohatí nejvíce nesnášejí, je přetvářka a lež. Na co se oni nadřeli, jiní markýrují.
Gijrath přišel o důvěru osudovou chybou na začátku – na zahajovací večírek zval celebrity. Občas i z Ameriky, ale druhé jakosti. Na esa neměl. A celebrity, vyjma Hollywoodu, jsou úspěšnými lidmi převážně považovány za večírkové příživníky, pozéry a navoněnou bídu. Bohužel vrána k vráně sedá, a tak se i zde šampaňské Piper-Heidsieck bezplatně rozlévá těm, kteří si na milionáře pouze hrají. Nejen v Amsterodamu, ale i v belgickém Kortrijku, Moskvě a Šanghaji může přijít kdokoli, bez prokazování skutečné bonity, jen za vstupné ve výši 35 eur. Za pět dní takto navštíví veletrh 53 000 “milionářů”, kteří si “náhodou zapomněli zlatou kreditku”.
Den za dnem pozoruji, jak se vystavovatelům prodlužují obličeje zklamáním a mizí jejich optimismus. Vitríny s luxusem všeho druhu sice okukuje kdekdo, katalogy s drahými vilami a soukromými ostrovy si také bere každý. Ale nekupuje prakticky nikdo. Není divu, kupní síla tu není a budgetoví hosté se přece nezruinují. Celkem 365 vystavujících společností vesměs prodělává. “Jestli někdo chce zničit luxusní segment, tak nemůže vymyslet nic zaručenějšího než podobný nesmysl,” nadává vytočený zástupce vesmírné cestovní agentury Space Expedition Curaçao, který do amsterodamské haly přivlekl dokonce obří kosmický batyskaf a mnul si ruce, kolik tady asi prodá letenek za 95 000 dolarů. Naletěl jako ostatní. Neprodal ani jednu.
Prachem zapadá také sběratelská...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům