Arnaultův geniální tah v Emirátech: Vydělá víc, na daních neodvede nic

Francouz s nálepkou neposlušného občana, Bernard Arnault, chystá geniální podnikatelský záměr v zahraničí. Desátý nejbohatší muž planety s investičním majetkem 30,5 miliardy dolarů (hodnota ke včerejšímu datu) pomůže jednomu ze Spojených arabských emirátů, Abu Dhabí, vybudovat přitažlivý obchodní dům. Aby Arabové “neměli starosti”, dokonce ho naplní zbožím a službami. Jako prezident a majitel impéria Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) tedy najde další uplatnění pro drtivou většinu značek, které patří do skupiny, a celkem na projektu zbohatne třikrát. Prodejem zboží, participací na nájemném dalších značek a neplacením daní.

Třiašedesátiletého filutu nikdo v Emirátech nevnímá jako vyžírku. Nabízí svou zkušenost k vyřešení velkého problému ostrova Saadiyat. Ten se kolébá na moři vzdálen 500 metrů od Abu Dhabí. Původně vypadal takto:

Poušť, moře a pár strojů, které připravovaly základní stavební desku pro muzeum Louvre. Za tímto účelem se začala budovat důležitá tepna. Dálnice E12 spojila ostrov také s letištěm v Abu Dhabí, kde mimo jiné přistávají i České aerolinie.

A takto vypadá Saadiyat v růžových představách centrální vlády. Kvetoucí ostrov plný hotelů (mnohé tu již stojí) a hlavně turistů. Je tu však jedno velké ALE.

ALE proč by sem turista měl letět? Dubaj má vše největší a nejdražší. Abu Dhabí sází na modernost a zábavu. Co tedy ještě Spojeným arabským emirátům chybí? Vládní TDIC, Tourism Development and Investment Company, usoudila, že chybí kulturní vyžití. A tak na Saadiyat Island rostou tři muzea: Louvre, Guggenheimovo a Performing Arts Museum (se záměrem předvádět tanec, film, divadlo, cirkusová představení). Ono ALE ovšem zůstává. Proč by za kulturou měli turisté letět do pouště, kde nikdy kultura nebyla? Proč by neměli nadále dávat přednost Paříži, Římu i třeba Praze? Jen otevřením muzea ještě žádná kulturní země nevznikla.

A v tom spadl z nebe spasitel Arnault. S myšlenkou na “kulturu moderní doby”. Nakupování. Postaví jakési “novodobé muzeum”, galerii složenou z výkladních skříní špičkových luxusních značek. Celkem 550 obchodů. Už tušíte, kudy běží zajíc? Ano, Arnault si zde vytvoří odbytiště pro celou skupinu LVMH. V megadomě příznačně nazvaném The District (Okres, Čtvrť) budou stát velké butiky Louis Vuitton, Givenchy, Céline, Kenzo, Loewe, Marc Jacobs, Fendi, Emilio Pucci, Donna Karan, Thomas Pink, Berluti, StefanoBi, parfumérie s nabídkou produktů Loewe, Acqua di Parma, Make Up For Ever, Laflachère, Christian Dior, Parfums Givenchy, Guerlain, Kenzo Parfums, Benefit Cosmetics, Fresh, klenotnictví a hodinářství Dior, TAG Heuer, Zenith, Hublot, Fred, Chaumet a De Beers LV. Slušná malá domů, že?

Nákupní ráj o rozloze 168 000 metrů čtverečních bude mít tvar trojúhelníku spojujícího všechny tři muzejní budovy. Tři podlaží budou rozdělena do čtyř zón:

1) Luxury Street (Luxusní třída) –...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům