Donald Trump, kandidát na prezidenta Spojených států, byl prý v jedné televizní show tázán, co by dělal, kdyby o všechno přišel a musel začínat úplně znovu. (Pro Trumpa to nebyla nová otázka. Ve své kariéře zkrachoval čtyřikrát, a přesto se pokaždé zase zvedl.) On měl ale prohlásit: “Tentokrát bych si našel dobrou MLM firmu a pustil se do práce.“
Když publikum vybuchlo smíchy – dobrý fór! – Trump měl suše dodat: „Proto já sedím tady nahoře a vy stále tam dole!“
Trumpa je nutno brát trochu s rezervou, nicméně fakt je, že víceúrovňový marketing obdivuje dlouhodobě. Své jméno také prodal MLM firmě Ideal Health, která se přejmenovala na Trump Network. A do tří soutěží krásy, které Trump organizuje (Miss Universe, Miss USA a Miss Teen USA), musí vítězkám dodávat korunky MLM firma. Je jí česká DIC – na 10 let.
Je zvláštní, že zrovna v Česku a na Slovensku je MLM jako obchodní a marketingový model tak nevyužitý. Odpadá z něj okolo 95 procent všech prodejců. Proč neuspějí? Je problém jen v neschopných lídrech, kteří nedokážou udržet tah jiných lidí na branku? Nebo prodejci nepochopili příležitost a neumějí správně prodat pět základních výhod?
Trump je formuloval jasně:
1. Podnikání kopírováním
Kdekdo by chtěl vlastní byznys. Tak proč ho nemá? Nejčastější výmluva zní: Nemám dostatečně unikátní nápad. V běžném podnikání se totiž musíte ODLIŠIT. Vymyslet službu, která ještě není, v provedení, jaké je kvalitnější, levnější nebo jinak výhodnější pro zákazníka. MLM (multilevelový marketing) je paradoxně naprostým opakem. Podnikání napodobováním.
“Plakal jsem smíchy, když mi poprvé řekli, jak funguje MLM. “Co mám dělat jinak?” – ptal jsem se jako klasický podnikatel. A ten člověk mi řekl: “Právě že nic! Ty musíš dělat všechno stejně jako já!” ještě dnes nechápe Trump.
Říká se tomu duplikace. Co nejvěrnější napodobování metod úspěšného lídra.
Podnikatelsky je to v pořádku. Podobně to totiž funguje uvnitř každé firmy. Zakladatel/zaměstnavatel, který naučí podřízené duplikovat jeho prověřený způsob práce, se tím v podstatě NAKLONUJE. Už nemusí prodávat sám osobně. Jeho metodou pak prodává takový počet duplikantů, kolik si jich dokáže vychovat. Hypoteticky neomezený počet.
MLM je ovšem nadto víceúrovňový prodej. Prodávat tedy mohou “podřízení” na všech úrovních s tím, že každý má nějakého nadřízeného. A všichni mají zájem na prodeji.
2. Prodává zákazník
V běžném obchodě to funguje také. Jenže v uvozovkách. Zákazník “prodává”.
Když je spokojen s večeří, filmem, dovolenou nebo lékařem, doporučí ho. Když není spokojen, nedoporučí ho, nebo v horším případě pomluví ho. Ústní reference (v zahraničí říkají word of mouth) je nejlepším a nejrozšířenějším “reklamním” kanálem. Trump dokonce trefně říká: “My všichni už JSME v MLM. Akorát nám za...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům