Co dobrého se děti mohou naučit v této době

Oskar Schindler, německý obchodník narozený ve Svitavách, řekl: “Válka vždycky v člověku uvolňuje jen to špatné. Vždycky to špatné. Nikdy to dobré.”

Tak mluvil, když chtěl před židovskými dělníky “ospravedlnit” nacistické vraždění.

Musel vědět, že nemá pravdu. Sám byl přece důkazem opaku. Zachránil 1200 Židů před smrtí v koncentračním nebo vyhlazovacím táboře.

Ano, v někom válka uvolňuje to špatné. Ale v jiném zase to dobré. Protože za tmy jsou nejlépe viditelné hvězdy.

Od čtvrtka se potýkám s enormním převisem proseb o pomoc, povzbuzení, uklidnění. V pátek a neděli jsem živě vysílal a jsem šťastný, pokud moje slova někomu pomohla. Reprezentantkou jednoho z nejtypičtějších dotazů, který dostávám, je Radka: „Petře, jsem vystrašená z toho, co se děje. Nevěděla jsem, jak se svými dětmi mluvit o válce. Proto děkuji za Vaše nedělní živé vysílání na toto téma. Nejvíc mě zaujala Vaše věta, že i na této době je možné najít něco dobrého. Může tedy něčím tato doba pomoci i dětem?“

  • Vaše otázky zodpovídám každý všední den v podcastovém pořadu Řešidlo (více než 470 epizod můžete poslouchat na této stránce či také v podcastových aplikacích, do nichž se prokliknete nahoře; v nich budete vždy upozorněni na novou epizodu).
  • Pokud raději čtete, než posloucháte, využijte knihy Řešidlo 1 a Řešidlo 2, které obsahují přepisy mých nejposlouchanějších témat za poslední dobu.

Od špatného k dobrému

V nedělním živém vysílání Jak mluvit s dětmi o konfliktech jsem popsal tři psychologické kroky, které pomohou dětem ke SPRÁVNÉMU pochopení toho, co se kolem nich děje, čeho se bojí nebo čemu nerozumí. Když říkám „ke správnému“, myslím „k pozitivnímu“, to znamená ke zbavení se toho špatného v sobě a rozvíjení se toho dobrého v sobě (tento posun představují z hlediska psychologie právě ony zmíněné tři kroky).

Jako třetí krok jsem uvedl: Ukazujte dětem život jako minci. Opakujte jim, že všechno má dvě strany, dobrou i špatnou, to znamená na všem špatném lze najít něco dobrého a na všem dobrém lze najít něco špatného.

Vysvětlím to na této době: Tato doba přináší hodně lidem BOLEST A UTRPENÍ. To je špatné. Ale tam, kde je bolest a utrpení, je současně SOLIDARITA, SOUCIT A POMOC. A to je dobré.

Ale tam, kde je solidarita, soucit a pomoc, jsou také ŠMEJDI, kteří ZNEUŽÍVAJÍ něčí solidarity a ochoty pomoci, anebo zneužívají něčí bolesti a utrpení. Kradou peníze nebo věci určené těm, kdo trpí, podkopávají ty, kteří chtějí pomoci.

Jenže přesně takový je svět. Tohle děti potřebují vědět, pochopit a naučit se v tom orientovat, protože je to lépe připraví na reálný život.

Pozitivní návyk

Děti potřebují poznat, kdo všechno na světě je a že všichni nejsou hodní. Současně si potřebují ujasnit, kam chtějí patřit: Mezi ty, kteří pomáhají, nebo kteří ubližují? Mezi ty, kteří pomáhají těm, kdo trpí, nebo mezi ty, kteří ještě ublíží těm, kdo trpí?

A pokud se rozhodnou patřit mezi ty první, kteří pomáhají, může je tato doba naučit jeden úžasný pozitivní návyk, automatismus či dokonce reflex. Když dětem vysvětlíte Ano, tamhleti lidé trpí, ALE my jim můžeme pomoci, tedy: Sleduj, kdo potřebuje pomoct, a jakmile někoho uvidíš, pojď, pomůžeme mu…, děti si osvojí jednu praxi: Až tahle šílená doba skončí a ony půjdou například po ulici, stačí, aby někdo zakopl a spadl, a ony okamžitě přiskočí a podají mu pomocnou ruku. Protože se naučily, že:

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům