Dva nejbohatší Američané, Bill Gates a Warren Buffett, chovají překvapivou shodu v názoru, že budoucnost obchodu stojí na MLM. Gates by dokonce svou novou firmu stavěl na principu osobního doporučování a přímého prodeje. Ale k tomu až za chvíli. Začněme Buffettem, který MLM společnosti skupuje ve velkém. A ne nahodile a teď.
Začal již v roce 2002, jako 72letý, kdy jeho investiční skupina Berkshire Hathaway pohltila společnost Pampered Chef, prodávající kuchyňské potřeby formou přímého prodeje, tzv. referenčního marketingu. A nebyl to náhlý impulz. Buffett, nedůvěřivý k MLM, sledoval výsledky firmy téměř deset let. Doris Christopher ji založila roku 1980 a váhavý investor tehdy přiznal: “Byl jsem přesvědčen, že multilevelový prodej se v principu musí zastavit, vyčerpat. Jenže ta firma rok od roku rostla a neustále roste.”
Buffett, který se žádným investičním rozhodnutím zásadně nespěchá, poté pozoroval firmu Pampered Chef, již součást Berkshire Hathaway, další čtyři roky, aby rozkryl a pochopil vnitřní procesy multilevelové struktury a v roce 2006 udivil Wall Street koupí dalších šesti MLM firem a v roce 2009 investorsky vstoupil ještě do dalších dvanácti.
Svět tehdy oběhla jeho věta: “Byl to nejlepší obchod, jaký jsem kdy udělal.” Proč?
“Síťový marketing je průmysl s ročním obratem 114 miliard dolarů. Za posledních deset let vyrostl o 91 procent. Věnuje se mu celosvětově přes 60 milionů lidí, z toho 15 milionů Američanů. A i obyčejným rozumem je to obchodní model 21. století,” říká dnes 82letý Buffett, nejúspěšnější investor současnosti a třetí nejbohatší muž světa s majetkem 56,2 miliardy dolarů. Co ví a kritici MLM ne? Znamená snad zkratka “MLM” výtku Máš Lehkou Mezeru ve vzdělání? Proč je to obchodní model budoucnosti?
“Čím hlubší bude krize důvěry k tradičním reklamním nástrojům, tím více moderní obchod začne stát na účinném referenčním marketingu.” Frank Maguire, bývalý šéf KFC, FedEx a American Airlines
Maguire nikdy nevedl MLM firmu. V roce 2009 oslavil osmdesátiny. Byl poradcem prezidentů Johna F. Kennedyho a Lyndona B. Johnsona. Člověk by řekl: Bude to stará škola. Ale není. “Žijeme v informační době. S očima v mailu, internetu, tisku. Hledáme relevantní informace, ale nacházíme protichůdné. Vytrácí se důvěra k médiím, která dokážou obstarat jen lokální senzace. Čím více se média stávají nájemními, tím více důvěřujeme osobnímu doporučení vlastních přátel a rodiny. Nic se neprodává tak dobře jako věc doporučená blízkým člověkem. Na tom je založen referenční marketing. Jeden člověk zmůže více než jeden billboard. Samozřejmě vždy budou lidé, kteří si vypláchnou hlavu televizní reklamou a příbuznému, který jim tvrdí opak, se vysmějí: Vždyť to říkali v televizi. Ale ti lidé budou vymírat na poznání, že si kupují věci, které nefungují nebo které nepotřebují. A nebudou mít dovolání.”
“Pokud si kupujete věci, které nepotřebujete, tak dříve nebo později budete muset začít prodávat věci, které potřebujete.” Warren Buffett
Podle Buffetta se důvody úspěšnosti a rychlého rozvoje MLM skrývají ve 3 bodech:
1. Word-mouth inzerování. Word = slovo, mouth = ústa. Jde o reklamu podanou konkrétními ústy, která znáte. “Nejsou to anonymní média. Je to one-to-one model. To slovo míří ke koncovému klientovi, ať je v práci, na dovolené nebo kdekoli jinde. Nemusí vidět konkrétní billboard, reklamu v časopise, televizní spot. To slovo může přiletět při osobní schůzce u kávy, po telefonu, přes sociální síť, prostě jakkoli. Je to doporučení, kterých si lidé vymění denně stovky. Odpovědnost jde však za tím, kdo doporučuje. Firma je v tom až sekundárně. Nikoho nenutí, aby doporučil její produkt.”
2. Nízké ekonomické riziko, vysoká návratnost. “Žádné podnikání, kromě e-shopu, nelze rozjet s tak nízkými vstupními investicemi. Nepotřebujete platit výrobu, balné, expedici, logistiku, ani sklad a prodejnu. Přesto čerpáte vysokou marži z prodeje.”
3. Žádné zkušenosti netřeba. Zatímco v zaměstnání chtějí vidět univerzitní diplomy, životopis se...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům