Rakušan Martin Donald Murray pracoval dříve jako konzultant pro jednu společnost v Bostonu a při své práci strávil hodně času na cestách. Byl už unavený z nabídky přeslazených nápojů na palubním lístku, a tak se vždy musel spokojit s čistou vodou. Při jednom běžném letu si Martin lámal hlavu s otázkou: „Proč neexistuje nějaký výrobek, který není v plastové lahvi nebo plechovce, pomůže mému zdraví a je tak malý, že ho můžu mít kdekoli s sebou?“ Tato otázka dala vzniknout nové myšlence a Martin v roce 2016 založil novou nápojovou společnost Waterdrop. Po pěti letech, se svou myšlenkou malé kapsličky, kterou může mít kdekoliv s sebou, a obohatit si tak chuť čisté vody, počítá rakouská společnost obraty v miliardách korun a míří stále výš. Pro myšlenku zdravě ochucené vody s minimální produkcí plastů se v roce 2017 nadchla také KATEŘINA NAVRÁTILOVÁ, které se podařilo přivést Waterdrop na český trh. Dnes už má se svým týmem na starosti i další evropské trhy a je na svůj tým zdravě hrdá. Jakou roli v jejím úspěchu sehrála sebeláska a proč se musela nejprve naučit věřit sama sobě? I to se dozvíte z našeho rozhovoru.
S Waterdropem dosahujete skvělých čísel nejen v Čechách, ale i v Evropě. Co pro Vás znamená Waterdrop?
Financial Times nám potvrdili to, že jsme skutečně tou nejrychleji rostoucí nápojovou/potravinářskou firmou v Evropě. Vize je v podstatě velmi jednoduchá. Opírá se o to, že většina lidí skutečně má problém vypít potřebné množství vody denně, především vypít potřebné množství KVALITNÍ tekutiny. Což, když si vezmeme, že na 15 kg naší hmotnosti potřebujeme vypít 0,5 l tekutiny, pro člověka s 80 kg je 2,5 l. A nejsem si jistá, kolik lidí z vašeho okolí opravdu toto dodrží a vypije potřebné množství. Mnozí z nás si ani neuvědomují, jak velký efekt pro naše tělo má, když to nedodržíme, a jak se dehydratace projevuje i na výkonnosti a kreativitě, na funkcích mozku, ne pouze funkci ledvin nebo imunitního systému.
S Waterdropem jste přišla do Čech v roce 2018. Co vše se za uplynulé čtyři roky stalo?
Moje nadšení se vůbec nezměnilo. Naopak je teď ještě o kus větší než v roce 2018. Tenkrát byl náš tým v Brně opravdu malinký, bylo nás zhruba pět. Momentálně máme na starosti šest evropských trhů a řídíme je z Brna. Už je nás jedenáct. Všichni, co tam jsme, máme nadšení pro brand víceméně stejné. Ztotožnili jsme se s vizí. Pokud každý z nás vizi věří a vidí, že to nejen našim zákazníkům, ale široké veřejnosti pomáhá předávat firemní myšlenku, tak je to obrovský nakopávač, který vám dává smysl. Pokud vám vaše práce smysl dává, a máte k tomu ještě environmentální aspekt a udržitelnost životního prostředí, tak podle mého ten drive pomalu ani nejde ztratit.
Dejte nám jen krátké vysvětlení pro čtenáře, kteří firmu neznají. Co je Waterdrop? Co vlastně děláte?
Máme dvě hlavní produktové řady. Tou první je kostka jako taková, která je z extraktu z ovoce, rostlin, bylinek, kolikrát i ze zeleniny. Obsahuje vitaminy a čisté přírodní výtažky. Neobsahuje cukr, takže ji mohou diabetici. Je vhodná i pro děti, takže už od útlého dětství děti nemusí mít volbu té přeslazené sycené limonády. Druhou produktovou řadu tvoří veškeré doplňky, které souvisí s pitným režimem – skleněné a nerezové lahve, karafy, filtrační systému do domácností… Snažíme se, aby ten celkový pitný režim byl zastřešený od A po Z. Naším hlavním claimem je drink more water, snažíme se lidi edukovat v tom, aby pili více obyčejné vody.
Vnímáte Waterdrop jako mezičlánek pro usnadnění přechodu z přeslazené limonády k té čistší variantě vody?
Vidíme zpětnou vazbu od zákazníků. Známe je kolikrát i osobně, protože za nimi jezdíme nebo oni za námi do kanceláře. Tudíž vidíme vývoj a počátek, kdy měli skutečně problém s vypitím kvalitní tekutiny, až doteď, kdy nám píšou, že kupují jen lahve a kapsle občas, aby si zpříjemnili a ozvláštnili pitný režim. Vidíme jejich posun. Waterdrop kapsle (ať už na studený, nebo teplý nápoj, s obsahem kofeinu…) rozšiřují zákazníkovi portfolio vhodných nápojů a ozvláštňují ho.
Co Vás přivedlo k Waterdropu?
Mě k Waterdropu přivedl pan Miroslav Hanák, který byl mým dřívějším zaměstnavatelem ve společnosti Authentica. Tehdejším klientem Authenticy byl Waterdrop, tenkrát velmi malinká společnost oproti tomu, jaký gigant je to teď. Byli činní v Rakousku a Německu. Pan Hanák měl myšlenku přenést Waterdrop do českého prostředí. Sedli jsme si, protože jsme oba tou myšlenkou žili. Nabídl mi být klíčovou osobou pro český trh. Tou dobou jsme ani jeden netušili, jak velké to bude. Že budeme mít na starosti nejen český trh, ale i dalších pět zemí. V příštím roce budeme samozřejmě ještě rozšiřovat, protože rádi šíříme tuto myšlenku dál i za hranice našich stávajících zemí.
Napadlo Vás tehdy, když jste rozjížděli rakouský startup v Česku, že za čtyři roky budete mít obraty přes sto milionů korun a že porostete takovým tempem?
My jsme v to doufali. A mluvím o hodně velikém doufání. Ale ani jeden z nás si to tenkrát nedokázal představit. Pro mě byla meta být úspěšní v České republice. To, že budeme schopni takhle fungovat, jako fungujeme, je dar z nebes. Skutečně to pro nás tenkrát bylo pomalu nemyslitelné. Obrovský potenciál jsme viděli, jenom jsme doufali, že se nám ho podaří naplnit.
Jak na poslední čtyři roky vzpomínáte? Co se Vám vybaví jako první? Není růst na stomilionové obraty během čtyř let celkem frmol?
To je. A také velká zátěž pro všechny z nás, pro celý tým. Vzpomínám na to s obrovskou vděčností. Lidé, kteří se mnou začínali, kteří se mnou byli v roce 2018, tak většina z nich stále v té firmě je. Obrovsky vyrostli. Dělají to, co je baví. Kolikrát dělají úplně jinou náplň práce, než na které jsme se společně domlouvali při nástupu. Vidět, že firma roste nejenom obratově, ale že rostou i lidé okolo vás, je snad tou největší existující odměnou.
Co se Vám za těch posledních pět let podařilo ze všeho nejvíce? Na co jste zdravě hrdá?
Budu se muset opakovat, protože jsem nejzdravěji hrdá na tým. V druhé řadě pak na kvalitu produktů. Neustále zlepšujeme, inovujeme, kvalitu produktů předěláváme a hledáme ještě lepší zdroje, než jsme měli. Snažíme se majoritu vyrábět lokálně. Využívat i lokální zdroje. Dříve se Waterdrop do Evropy dovážel z Německa, nyní máme obrovské sklady kousíček od Brna. Čeští zaměstnanci a české firmy exportují Waterdrop do téměř celé Evropy. To jsou za mě kroky, které dávají obrovský smysl. Za pět let se nám podařilo být první plastic positive firmou v nápojovém průmyslu. Daleko více plastu zpracováváme a recyklujeme, než ho vůbec vyrábíme. I toto bylo pro nás ze začátku nemyslitelné. Nejen plastová stopa, ale i stopa CO2 je pro nás důležitá, a teď ji taktéž minimalizujeme.
Máte na starost Česko a další trhy. Co Vy jako partner znamenáte pro rakouskou centrálu? Můžete zasahovat do výroby produktů? Zajímá je Váš názor?
Na začátku jsme byli bráni jako dítě, které se nějakým způsobem vytvoří a žije si vlastním životem. Za poslední dva roky se to velmi změnilo. Zvláště poslední rok je velmi intenzivní v tom, že jsme dokázali, že máme svůj hlas, že umíme pracovat s produktem i našimi zákazníky. Zajímá nás, že naši zákazníci nám mají co říct. Zpětná vazba od zákazníků opět zlepšuje naše produkty, zlepšujeme díky ní i vlastní procesy. Dostala jsem obrovskou možnost být v leadership týmu celého rakouského Waterdropu, té naší matky jako takové, a podílet se na změnách, ale i na budoucích vizích celé společnosti. Takovou možnost mezi trhy jako Amerika, Francie a dalšími giganty jsem ani nečekala, že bych mohla dostat. My jsme jediní, kdo sedí někde jinde než ve Vídni, a máme naprostou volnost v našem rozhodování v tom, co děláme a jak to děláme. Každý z členů mého týmu má něco na starost, ať je to marketing, expedice, nebo zákaznický servis. Komunikujeme s centrálou, abychom měli stejnou misi, vizi a myšlenky, ale forma a způsob, jakým přistupujeme k našim zákazníkům, už je čistě na nás. Děláme si lokální kampaně, lokální průzkumy, jsme z velké části nezávislí – jako jedna jediná entita v rámci celého Waterdropu. A to je za mě veliký úspěch.
Jak se Vám podařilo získat takto pevnou pozici?
Aspektů je zde několik. První je ten, že jsme vešli do Waterdropu už v roce 2017, kdy jsme o vstupu začali jednat. V roce 2018 jsme pak zakládali firmu u nás. Bylo to tedy velmi brzy poté, co rakouská matka začala expandovat do sousedních zemí. Byli jsme jedni z prvních, kteří vůbec podobnou možnost měli (decentralizace). Zároveň jsme přijali roli zkušebních králíků – jestli to bude, nebo nebude fungovat, jaké vyvstanou překážky. Začátek nebyla procházka růžovým sadem, spíše prosekávání cesty a snaha o získání co nejvíce informací. U startupů se stává (a nám se to stalo také), že jsme rostli tak rychle, že komunikační a informační toky byly nedostatečné. Dnes už jsme na stejné úrovni, jsme zajedno ve všem, co děláme a víme. Pozici, kterou dnes máme, jsme získali i díky naší otevřenosti. Přicházíme s řešeními, ne problémy. S inovacemi. Máme se zákazníky velmi blízký vztah. Pokud k nám přijdou zákazníci opakovaně s myšlenkou nového setu či produktu, tak si ji vezmeme skutečně za vlastní a komunikujeme ji dál. Nabízíme to poté nejen na kamenných prodejnách, ale široce i na e-shopu. A zákazníci to ocení, jelikož vidí, že je někdo vyslechl a že se to opravdu velmi rychle přetavilo ve skutečnost.
Vyrůst se nedá bez překážek a překonávání překážek nejde vždy bez chyb. Na jaké chyby vzpomínáte?
Zpočátku jsem si neuvědomovala, že práce na firmě je především práce na sobě. Nikdy předtím jsem nebyla team leader, přišla jsem k tomu jako slepá k houslím. Než jsem si uvědomila, co je vlastně moje role, jak by měla být uchopena, jak bych s týmem měla nebo neměla pracovat, tak tam vznikalo obrovské množství chyb. A hrdlo celého Waterdropu jsem v podstatě byla já. Než jsem se naučila to, že tým má obrovskou přidanou hodnotu a dokáže být samostatný, tak to byla hodně trnitá cesta. Musela jsem se naučit lidem více věřit, ale v prvotní fázi především věřit více sama sobě, než jsem dokázala důvěru dát jim. Na začátku leadershipu jsem byla ztracená jak lesní včela. Vůbec jsem nevěděla, co a jak dělám. V oblasti byznysových rozhodnutí ano, ale v budování týmu vůbec. Takže to dospělo do fáze, že před necelým rokem jsem vyhledala odbornou pomoc, někoho, kdo mi s tím vším pomůže. Kdo mi pomůže otevřít mé Pandořiny skříňky, jichž jsem měla spoustu. Měla jsem obrovské štěstí, že jsem nalezla firmu, která toto zvládla perfektně a která nás nyní rozvíjí. Ne pouze mě, ale i členy týmu. Pomáhá mi budovat prostředí naprosté důvěry. Toho, že se i nováček, který je tam měsíc, nebojí říct svůj názor na cokoliv. Já oceňuji, že je to nováček a má pohled zvenku. Ještě není zatížený provozem. Toho si cením a to posouvá firmu dál. U nás je majorita žen, 80 % tvoří dámy a dívky, pouze 20 % sestává z mužů. Takové prostředí může být občas emočně jiskřivější. Takže i pracovat s podobnou jiskřivostí je něco, co jsem se musela naučit, neboť i já sama mám emoce, které jsem neuměla vždy zvládat. Nešlo mi to. Musela jsem je napřed pochopit a po pochopení jsem nabyla schopnosti je používat konstruktivně, ne destruktivně.

Emoce je velmi živé téma. Jak emoce, sebedůvěra, nastavení firemní kultury souvisí s Vašimi úspěchy?
Nevím, zda je to tak obecně, ale pro mě to bylo klíčové. To, že emoce mám, přijmout je, být za ně vděčná a uvědomit si, že emoce mě tvoří. V mém případě je to velké procento mého projevu. Musím vědět, proč je mám. Jít ke kořenové příčině, která kolikrát nemusí být až tak zjevná, začít si důvěřovat, že emoce budu umět použít zdravě. Projevit je správně a zavčas bylo opravdu hodně důležité. Nastartovala mě věta: Že jsem, kdo jsem, má nějaký důvod. S touto...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům