Airbus má potíže: Parazituje sám na sobě

Airbus SAS si sám nadrobil potíže. Připravovaným modelem letadla A350 totiž neúmyslně parazituje na své vlajkové lodi, největším dopravním stroji současnosti A380. Francouzský výrobce proto vyvíjí tlak na letecké společnosti, aby tolik neprezentovaly A380 jako “luxusní letoun”, ale využívaly jeho obří velikosti hlavně pro přepravu co nejvíce osob. Nesetkává se však s pochopením, což ohrožuje jeho budoucí prodeje.

Airbus původně nabízel své superjumbo jako 525místné. Ovšem jedinou z devíti aerolinek, které třistaosmdesátku provozuje s touto konfigurací, je Lufthansa AG. Jinak aerolinky většinou podlehly jezinkovské argumentaci Airbusu, že navýšením počtu sedadel sníží náklady hrazené na osobu v rámci jednoho letu. Airbus tak začal v průběhu šesti let doporučovat na dvou podlažích stabilně minimálně 558 sedadel a nyní k tomu chce nabízet ještě 11 sedaček v turistické třídě (Economy Class). “Ano, pracujeme na optimalizaci letounu tak, abychom zvýšili kapacitu,” potvrdil Keith Stonestreet, marketingový ředitel společnosti z francouzského Toulouse, kde se A380 staví.

Proč Airbus tolik tlačí na zvýšení kapacity? Potřebuje se jednoznačně odlišit v masových zemích typu Čína, Japonsko a Indonésie. Například největší evropští přepravci British Airways a Air France mají pouze dvanáct kusů A380. Preferují menší letadla, levnější na provoz i letištní poplatky. Naopak nový operátor, Air Austral, který se bude specializovat na Reunion, prázdninový ostrov v Indickém oceánu, požádal o dvě maximalistické třistaosmdesátky s kapacitou 840 míst! Stroj je přitom certifikován maximálně na 853 osob.

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům