Ačkoli nejsme zastánci MLM, chápeme jej jako legitimní a stále rozšířenější způsob vydělávání. Na modelu, založeném na osobním doporučení a záruce, bohatne řada lidí, a to nejen zakladatelů a raných manažerů, ale i řadových distributorů, kteří se vypracovali z nejnižší pozice. Běžní podnikatelé závidí multilevelovému marketingu jednu nespornou výhodu: Oni, aby uspěli na trhu, musí hledat stále nové způsoby, jak se odlišit, nabídnout lepší nebo jinou službu. V MLM je to naopak. Distributor má jen následovat/duplikovat již daný prověřený obchodní model. Firma tedy víceméně ručí za to, že její způsob funguje. Nadbytečně vymýšlet je v MLM spíše na obtíž.
A především to platí o lživých legendách, které zevnitř MLM vycházejí. Škoda jich.
Donald Trump v časopise FC 2/2013 (bohužel je už vyprodán) vypočítal 4 hlavní přednosti, pro které se i on rozhodl více angažovat v MLM.
Tim Cook v minulém FC zalitoval, že osobnější forma spojená s instruktáží na míru by Applu umožnila vysvětlit všechny benefity smartphonů, tabletů a notebooků, o jejichž funkcích při letmé koupi nemáme ani ponětí. Vývojáři se tak dřou nadarmo.
Richard Branson také v minulém FC vysvětlil, proč se mu zavedení principů MLM osvědčilo ve více než stovce jeho firem.
A Warren Buffett nazval obchod s vlastním doporučením modelem budoucnosti.
Proč má tedy MLM špinavou nálepku? Na vině, jak už to bývá, není model, ale lidé. Smyslem MLM je totiž rozšiřování obchodní sítě o nové distributory. Se získáním a koučováním těchto spolupracovníků získává i řadový distributor zkušenosti, které může uplatnit ve vlastním side-businessu, což i řada MLM manažerů dělá – sedí na dvou židlích, z rozběhnutého MLM mají pasivní příjem a zároveň podnikají v oboru, který je baví. Ale! Pro získání nových členů se někdy užívají manipulace a lži, jež lze snadno vyvrátit. Kuriózně tak důvěru v MLM podkopávají lidé v MLM sami.
1. LEŽ: 20 % všech milionářů vzešlo ze síťového marketingu
V nejlidnatější zemi, Číně, byl MLM striktně zakázán komunistickou vládou jako projev západního kapitalismu. A Čína má druhý největší počet milionářů na světě.
V kolébce multilevelového marketingu, v USA, kam se sbíhají kořeny většiny MLM byznysů, vypočetl Internal Revenue Service, tedy Federální berní úřad, který sbírá daňová přiznání, že asi 90 % milionářů se rekrutuje z realit, ať už ve formě stavby, pronájmu či jiného provozu domů, hotelů, administrativních budov a služeb kolem pozemků a jiných typů nemovitostí. Už součet 90 % (reality) + 20 % (údajně MLM) = 110 % nějak nesedí. A to ještě nejsou započteni nejbohatší Američané. Rodina Waltonů (na archivním foto) kontroluje 140 miliard dolarů, a to má běžný obchodní řetězec Walmart. Kde jsou majitelé franšíz (typu Raye Kroca z...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům