Jak Zuckerberg koupil internetovou adresu, kterou mu majitel nechtěl prodat

Když v časopise FC vysvětlujeme rozdíl v myšlení bohatých a chudých, čtenáři se diví, že bohatí méně tlačí na dokonalost nápadu a víc na techniku a dovednost, jak zmíněný nápad zobchodovat. Nápaditý je totiž kdekdo, ale prodat se každý neumí.

Dnešní příběh je o muži, který FC zjevně nečetl…

“Člověk opravdu chytrý umí chytrost skrývat.” Francois de la Rochefoucauld

Ačkoli o sobě Mark Zuckerberg tvrdí, že je ateista, talent židovského obchodníka mu nejde upřít. Michael Bauer se svěřil, jak 34. nejbohatšímu muži světa nechtěně prodal své zlaté selátko, internetovou doménu Internet.org, jen za 1 milion dolarů.

Bauer je nadšený programátor z amerického Denveru. Pálí mu to. Googlu pomáhal vyvinout chatovací službu v rámci Gmailu, nyní s kamarádem pracují na start-upu Brilliant Arc, který má propojit Facebook s malými byznysy. Aby šel vývoj rychleji, rozhodl se získat kapitál a prodat doménu Internet.org, kterou si zaregistroval před 20 lety. “To bylo Markovi ještě 9 a byl na základce. Proto jsem ztratil obezřetnost.”

Bauer věděl, že Zuckerberg rozjel stejnojmenný projekt, Internet.org, jehož cílem je “zasíťovat” 6 miliard lidí v chudé většině světa, kde k síti doposud nemají přístup. Chvályhodný, ale i komerčně zajímavý produkt – zejména pro Zuckerberga, který prostřednictvím největší sociální sítě světa kontroluje soukromí, zájmy i pohyb více než miliardy uživatelů. Nemusí slídit, oni “mu” to sami práskají. Ostatně důstojník britské rozvědky označil Facebook za nejgeniálnější výzvědný projekt všech dob.

“Chtěl jsem doménu nějakému bonitnímu nadšenci, nebo na spekulaci. Ať si někdo pak vyjednává s Zuckerbergem, já to být nechtěl,” řekl Bauer a nabídl tedy adresu doménovému brokerovi, který rychle sehnal kupce. “Přál jsem si jen, aby to nebyl Zuckerberg.” “Není,” ujistil ho broker. Nyní skupina řízená Zuckerbergem uvedla, že je majitelem webu Internet.org. “Bylo mi řečeno, že jde o amatérského nadšence a žádnou komerční aktivitu,” mrzí Bauera, který doplatil na vlastní zásadovost. Je jasné, že napřímo by doménu prodal dráž. Pro Zuckerberga má cenu zlata. Může jejím prostřednictvím soustředit 6 miliard nových uživatelů internetu a vytvořit pro ně jakýsi domovský rozcestník, jednu z nejužívanějších adres, větší než Google.

Zuckerbergovi se tah s identitou anonymního kupce vyplatil. O to rychleji se mu podaří realizovat záměr. Navenek se však tváří jako lidumil. “Jistě, že propojíme...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům