Jedním z mála podnikání, ne-li jediným, které lze rozjet s tisícikorunou v kapse, je multilevelový marketing. Proč nezajímá ty, kteří ztratili práci? Nebo je to naopak a lidé z MLM se vyhýbají čekatelům na Úřadu práce? Čeho se která ze stran bojí?
Tržby v MLM globálně rostou. To by mělo lákat zájemce o pasivní příjem. Z Úřadu práce se ale nikdo do MLM nehrne a ani opačným směrem není náruč rozevřená. “K obchodnímu úspěchu je nutné sebevědomí a přiměřené vystupování. MLM není šance pro úplně každého,” říká Blake Roney, spoluzakladatel Nu Skin Enterprises, světového MLM rekordmana z hlediska meziročního nárůstu obratů o skoro 30 %.
Považovat příjemce sociálních dávek šmahem za obchodní outsidery je stejně hloupé jako olepovat každý multilevel automatickou nálepkou “podvod”. Ale něco na tom může být. “Když přijdu na startovací seminář, jako první řeknu do pléna: třetinu z vás už nikdy neuvidím, třetina to vzdá a jen třetina z vás bude úspěšná. Ale mně ta třetina stačí,” říká ing. Aleš Buksa, bývalý majitel české, slovenské a ukrajinské větve LR Health & Beauty Systems, na záznamu z FC Workshopu.
To přiznané číslo udivuje. Proč uspěje jen třetina, navíc u firmy, která se chlubí, kolik obyčejných pokladních a skladníků už proměnila v zajímavé boháče? Proč je v MLM tak vysoká “úmrtnost”? Požádali jsme o názor několik osobností v oboru.
1. chyba v lidech, kteří prodávají
Nováčci fakticky nevědí, do čeho vstupují. Zejména bývalí zaměstnanci mnohdy mentálně neustojí, že musejí opravdu (na sobě) pracovat, že neexistuje placená dovolená, odbory ani záda, po kterých by se dalo vylézt k vyšší odměně. Je to krutý svět: Kdo nepracuje, nevydělává, a na konci měsíce může mít na kontě i nulu. V zaměstnání nemyslitelné. “Je to nejspravedlivější model ohodnocení práce a zároveň hlavní důvod, proč v něm lidé neuspějí,” říká Michael Johnson, generální ředitel Herbalife, podle kterého “MLM není vhodný pro lidi, kteří se rychle vzdávají.”
V tom je MLM blízký podnikání, ale s výhodou oproti podnikání – možnosti využívat veškeré zázemí MLM firmy včetně výroby, logistiky, skladů a hlavně její značky. V tom se MLM zdá blízký franšízingu, ale s výhodou zlomkových vstupních nákladů.
2. chyba v lidech, kteří kupují
Multilevelový marketing má zástupy odpůrců, většinou mezi těmi, kteří v systému nepůsobili. “Nikdy jsem nezaznamenal, že by si na systém stěžoval někdo, kdo by u nás působil. Pokud nemá výsledky, ví, že je to jenom o jeho práci,” říká Roman Hassmann, lídr české Amwaye. A ing. Buksa...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům