Nebýt odvážných konstruktérů, jako byli bratři Wrightové a Otto Lilienthal, člověk by nikdy nevzlétl k obloze. Kupodivu i dnes, kdy už běžně létáme, se najdou průkopníci, které inspiruje bájný Ikarus. Švýcar Yves Rossy fascinuje svým projektem letounu, jehož konstrukci tvoří přímo tělo pilota.
Někdo ho může mít za sebevraha. Seskočí z helikoptéry, zapne raketové motory a po šesti minutách mu dojde veškeré palivo. Chvilku plachtí, pak vystřelí padák a na zemi dopadne jako parašutista. Křídlo s tryskovým pohonem zaslouží úctu především pro vyváženost velikosti motorů v poměru k jejich výkonu. Agregát musí být malý a výkonný, aby jej bylo možné zakomponovat do křídla, a přitom musí pilota bezpečně unést. Rossy tak používá čtyři motory Jet-Cat P200. “Rád seskakuji z vrtulníku nebo sportovního letadla ve výšce čtyř tisíc metrů. Po chvilce volného pádu zmáčknu tlačítko k roztažení křídel, do třiceti sekund stabilizuji let a zažehnu motory,” komentuje Rossy své křídlo s rozpětím 3 metry, které váží při startu 45 kg a při dopadu 35 kg (bez paliva, kterým je letecký benzin s 5% příměsí oleje). Rychlost dosahuje až 300 km/h, přičemž stoupání je možné v hodnotě 330 m/min při 180...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům