Křetínský dělá s malým letadlem velké obchody

Muž, který aktuálně víří dění v českém fotbale, se vyzná v tlačenici. A to nejen v jednáních, ale i na letištích. 37letý právník Daniel Křetínský dle svého tvrzení má závažné informace o nekalých praktikách v českém fotbale. Nás však více zajímá, že je ve vší tichosti uživatelem malého tryskáčku Cessna Citation Bravo 550-B. Na jeho příkladu lze názorně ukázat, jak je možné být prosperujícím uživatelem jetu, když se vlastnictví soukromého letadla zdá obecně jako ekonomická sebevražda.

1. Nekoupil nový stroj

JUDr. Křetínský je rostoucí žralok českého byznysu. Z nenápadného brněnského advokáta se v roce 1999 stal spolupracovník a od roku 2003 partner investiční skupiny J&T. Je členem statutárních orgánů několika dceřiných firem J&T, Ivanem Jakabovičem a Patrikem Tkáčem byl postupně pověřován většími samostatnými aktivitami zejména v oblasti energetiky, až – kde se vzal, tu se vzal – v roce 2009 vznikl Energetický a průmyslový holding. Křetínský je předsedou představenstva a jedním ze tří vlastníků. Aby bylo jasno: dalšími vlastníky nejsou človíčci, ale velké firmy J&T a PPF v poměru 40 a 40 – 20 má Křetínský (nové uspořádání má být PPF 44,5 %, J&T 37 %, Křetínský 18,5 %). Křetínského majetek je odhadován na cca 6 miliard Kč, a to mu na ekonomických aktivech ubírá fotbalová Sparta Praha, kterou také vlastní, ale ta polyká spoustu peněz a moc nevydělává. Spíše naopak.

To vše uvádíme proto, že Daniel Křetínský by si mohl dovolit nové letadlo. Ale on si vyčítal už nové auto Maserati Quattroporte za 3 miliony Kč. Nekoupil jet na odiv, užívá menší, úspornější Cessnu z roku 2002. Listová cena nového modelu americké výroby by byla 7 milionů dolarů, nyní má na trhu olétaných letadel hodnotu mezi 2,4 a 3 miliony dolarů.

2. Letadlo půjčuje

Tím, že užívá olétaný jet, lépe zná mouchy, které by se na novém letadle mohou časem projevit. Stroj s imatrikulací OK-VSZ si nenechal pro sebe. Než by sám platil hangár, provoz a mzdu celého posádky a servisního týmu, je letadlo v péči společnosti ABS Jets, která spravuje a provozuje letouny soukromých majitelů včetně nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Křetínský se nemusí o nic starat. Když sám nelétá, je letadlo nabízeno na charterovém trhu. Firmě ABS Jets může důvěřovat, že mu nesežene “nájemníka”, který by stroj zhuntoval. Nejde jen o zkušenosti této firmy, ale i fakt, že ABS Jets patří do skupiny J&T, takže je Křetínský skoro “doma”.

3. Model má úspěch

Není to obří Boeing Petra Kellnera. Není to ani Gulfstream či Embraer Legacy s...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům