Časopis FC sleduje nejbohatší osoby na Zemi nejen pro to, aby se ostatní mohli inspirovat jejich úspěchy, ale také chybami. Nikdo není dokonalý. A někdo si za problémy může ze značné části sám…
“Jestliže kupujete věci, které nepotřebujete, později budete prodávat věci, které potřebujete,” řekl třetí nejbohatší muž světa, investor Warren Buffett, a jeho 83 let zkušeností se každým dnem naplňuje u rozhazovačného bývalého nejbohatšího Jihoameričana. Eikemu Batistovi jsme věnovali již několik článků. 59letý Brazilec kalich hořkosti dopíjí do dna. Dnes totiž v nouzi prodal svou “ego-machine”, osobní pýchu, privátní tryskáč Embraer EMB-135BJ Legacy 600.
Syn vlivného muže, bývalého brazilského ministra energetiky a důlního průmyslu, loni patřil mezi osm nejbohatších lidí s investičním majetkem 33,5 miliardy dolarů. Dnes se jeho jmění odhaduje na 200 milionů dolarů (pád o 99,4 %) a stále klesá.
Proč?
Obchodní podíl v těžaři zlata TVX Gold, který mu zajistil otec, prodal proto, aby po rozvodu koupil jachtu své nové přítelkyni.
Stavební firma REX, kterou založil za účelem renovace hotelů v Riu de Janeiru, se položila ještě dříve, než se uskutečnila akce, na kterou měly být hotely renovovány – mistrovství světa ve fotbale, jehož je Brazílie hostitelskou zemí, se koná až příští rok. S firmou byla pohřbena i vládní dotace 190,6 milionu realů (1,8 miliardy Kč).
Dopravní společnost LLX Logistica, mající propojit přístavy a doly, skončila na tom, že chystaná železnice měla procházet chráněným územím, což si Batista předem nezjistil. S ní se potopil stavitel lodí OSX Brazil, kam nešťastný Brazilec nasypal 250 milionů dolarů. To je mimochodem více, než v současnosti Batistovi zbývá.
A poslední hřebík do rakve: gigant OGX Petroleo & Gas Participacoes SA narazil v jednom z ložisek těžbě ropy na hlínu a díky ukvapenému Batistovu výprodeji akcií, po němž zpanikařili další akcionáři, padly akcie ze 6 realů na dnešních 0,68 realu.
Všechny Batistovy společnosti měl pod ochrannými křídly konglomerát EBX. E a B jsou podnikatelovy iniciály a X tradiční dodatek k názvu každé jeho firmy. Dnes se Batista, který potřebuje získat hotovost a odhodit zátěž, definitivně zřekl krásného Legacy 600 s brazilskou imatrikulací PR-AVX. Nový v roce 2008 stál 27,5 milionu, dnes ho prodal za 11,995 milionu dolarů. Přitom v nejhorším případě...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům