Na stole mi přistála navštívenka. George Banks, Emirates food product manager. Známý muž, který tráví 20 let na pozici gastronomického supervisora leteckých společností, mi nabídl ochutnat nové menu v první třídě Emirates Airline, které začne být podáváno 1. října. Od jisté doby jsem na jídlo v letadle skeptický. Od doby, kdy jsem musel šustit igelitovým přebalem a obědvat studenou housku se salámem. To byl veškerý catering na palubě. Šlo o nejmenovanou českou aerolinii. Od té doby jsem se snažil nosit si s sebou na dlouhé lety vlastní svačinu. Ovšem nedonesl jsem ji. U scanových rámů mi ji zabavili. A tak jsem raději hladověl.
No ale, řekl jsem nakonec, zkusím to. Už ze solidarity. Jsme First Class a menu se má podávat ve First Class, první třídě. Je to bratrská povinnost. A tak jsem vyrazil.
George Banks mi stiskl ruku v pražské restauraci Bellevue u okna s výhledem na Karlův most a Pražský hrad. Stůl byl prostřen nádobím z kostního porcelánu. Sklenky byly holandské, z ručně foukaného křišťálu, ale na odměrku menší. “V letadle je omezený prostor. Raději pasažérovi přilijeme, než abychom měli běžné velké baňky,” vysvětlil Banks a pokynul číšníkovi. Abych to zkrátil. To, co mi ten chlapík přinášel, bylo dobré. Aby nebylo – v Bellevue! Na jídelním lístku stálo:
Předkrmy: 1) Výběr teplých a studených jednohubek včetně teplých šátečků s kuřecím masem, křupavé krokety s paprikou a sýrem, špíz z grilovaného lososa a manga se sušenými rajčaty, olivami a vyzrálým parmazánem. 2) Chlazený kaviár s jemně nakrájenou cibulkou, nakrájeným vařeným vejcem, zakysanou smetanou a citrónem podávaný s toastem a jemnými palačinkami. 3) Počesku připravená pečená kachní prsa se sezamem, medem a hořčičným dresinkem, podávaná se salátem z grilované zeleniny. 4) Prémiový uzený lososový tatarák, podávaný s opraženými krevetami, okurkovým salátem a koprovým dresinkem. Hlavní chody: 1) Kuřecí prsa plněná krůtí šunkou a krémovým švýcarským ementálem, obalované strouhankou, přelité bylinkovým máslem podávané se zeleninovými špagetami a rajčatovým pyré. 2) Jemně dušené jehněčí ragú ochucené majoránkou, podávané s červenou řepou, špenátovými listy a jemnými bramborovými knedlíky. 3) Směs plodů moře z čerstvého grilovaného tuňáka, krevet a mušlí hřebenatek, podávaná s čerstvými rajčaty, bylinkami, vychlazeným máslem s baby karotkou, dušeným fenyklem a citrónovou divokou rýží. 4) Lasagne plněné zeleninou, podávané s restovaným česnekovým špenátem a rajčatovou salsou z pečených cherry rajčátek. 5) Filet z hovězího masa opečeného na grilu se světlou omáčkou z bazalky a rajčat s keňskými fazolemi, pórkem, baby karotkou a dozlatova restovanými bramborami s čerstvou petrželkou. Dezerty: 1) Karamelizovaný pomerančový koláč, podávaný s čerstvým malinovým kompotem. 2) Čerstvý fíkovo-mandlový koláč s medem podávaný s fíkovou a rybízovou marmeládou. 3) Sezonní ovoce. 4) Cheesecake. 5) Domácí čokoládové pralinky.
Utřel jsem si ústa hedvábným ubrouskem a vzhlédl jsem k Banksovi: “Pochutnal jsem si. Ale kdy ochutnáme to nové menu podávané na palubách Emirates?”
Usmál se: “Přece to bylo ono!”
Zarazil jsem se. Tohle obdrží pasažér první třídy v ceně letenky? Jídlo přinesené na porcelánu? Ne na umělohmotném tácu o velikosti školní učebnice? Bez plastových příborů? A hlavně – průsečík několika různými kuchyněmi? V kvalitě, za kterou se nemusejí stydět ani šéfkuchaři v lepší restauraci, natož ve stísněných přípravných podmínkách letadla? “Pasažéři ve třídě Business Class obdrží stejnou gastronomii, jen početně mírně zredukovanou. Neochutnají všechna jídla. Ne proto, že bychom na nich šetřili, ale objemová kapacita letadla je prostě omezená,” uvedl Banks. Emirates létají z Prahy do Dubaje přes dva roky. Teprve od ledna 2012 zařadily na tuto trasu Boeing 777 se třemi třídami. Z Česka tak poprvé létá...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům