Prada versus McDonald’s: Tahanice o prestižní adresu v Miláně

Mezi katedrálou Duomo a divadlem La Scala v Miláně vede nejznámější nákupní pasáž v Miláně a jedna z nejlepších v celé Evropě. Prestižní adresa. Mít tu butik je povinnost, hlavně pro italskou značku. Pradě tu chyběl. Už nechybí. Vytlačila totiž McDonald’s. Ten prý do luxusní pasáže nepatří. Řetězci rychlého občerstvení se to vůbec nelíbí. A žaluje město Milán, potažmo Itálii, za selhání při ochraně zahraniční investice. Případ se může dostat až k mezinárodní arbitráži, která je na utlačování amerických obchodníků citlivá. Vzpomínáte ještě na CME a 10 miliard Kč, o které tato americká společnost připravila Českou republiku ve sporu o TV Nova?

McDonald’s byl součástí Gallerie Vittorio Emanuele II dvacet let. Tušil, že tam nepatří, ale přizpůsoboval se. O tom za chvíli. Letos byl z prominentních prostor vystěhován. Podle vyrozumění nesplnil podmínky dané nájemní smlouvou. Teď, po 20 letech. Prada tyto podmínky plní. McDonald’s zuří. Prý byl vyhnán v rozporu s právem a žaluje v první fázi město Milán o náhradu škody ve výši 24 milionů eur. Žádnou náhradní adresu stále nepřijal. Ano, jde o byznys. Někdy ale také o princip.

McDonald’s i Pradě jde právě o tuto pasáž. Proč právě o ni? Honosná nemovitost je dominantou navštěvovaného Piazza del Duomo. Pasáž stojí již od 70. let 19. století a je nazvána příznačně po prvním králi sjednoceného Italského království, Viktoru Emanuelovi II. Vítězné oblouky v římském stylu, zdobící klenuté vstupy, uvádějí zákazníky na prostranství dvou bývalých křížících se ulic. Nákupní komfort zvyšuje prosklená střecha s velkolepou centrální kupolí. Nakupuje se tu za každého počasí a stále za denního světla. Pronikající sluneční paprsky zajišťují osobitou atmosféru.

Rozlohou a počtem obchodů pasáž Gallerie Vittorio Emanuele II předčí londýnskou Burlington Arcade i bruselskou Saint-Hubert Gallery. A pak, jde o Milán, metropoli módy. Jak by tady mohla chybět Prada? Přitom chyběla, zaspala. A teď tu již je – a zrovna na místě McDonald’s (na snímku). Pro americký fastfood, který krátce před výpovědí investoval do rozšíření prostor o cukrárnu McCafé, je to obchodní podraz. “Nikde nebylo psáno, že tady musí být pouze móda,” zlobí se Roberto Masi, CEO společnosti McDonald’s pro region Itálie. A poukazuje...

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům