Když 23letý Jerry Yang poprvé viděl tuto fotografii, neměl obchodní myšlení. Nebylo divu. Otec mu zemřel ve dvou letech a ovdovělá matka na rodném Taiwanu osm let živořila, než Jerryho a bratra Kena odvezla do Kalifornie. Byla učitelkou angličtiny, takže na jednu stranu se dobře domluvila. Na druhou stranu, učit anglicky v anglicky mluvící zemi, nota bene s cizineckým přízvukem, není podnikatelský šlágr.
“Byli jsme chudí. Domníval jsem se, že někdo má více štěstí, jiný méně. Bůh nás tak rozdělil, a tak to zůstane. Pak jsem potkal Davida Fila a všechno se změnilo.”
Jerry, dnes 44letý, netušil, co je na obrázku tak znepokojivého. Snad rozestavěné domy na obzoru. Snad vandalismus, oblepené stromy, dopravní značka…
“Ty to nevidíš?” divil se Filo. “Víš, proč? Protože nehledáš příležitosti. Bohatý člověk dokáže přepnout a vnímat jen nevyužité příležitosti.
Jak je možné, že někdo oblepí plakáty všechno, co má po ruce, a přitom nechá volný celý jeden kmen, přímo v úrovni očí?”
Yang se tomu dnes směje: “Je to hloupost, ale kdykoli tu fotografii dnes vidím, praští mě to do očí a rozčiluje. Samozřejmě nechci vyzývat: Devastujte přírodu. Ale když už to dělá, jen diletant nevyužije veškerý potenciál, který daná situace nabízí.”
Jaký to na něj mělo účinek v dalších letech? “Velký. Uvědomil jsem si, že svět lze vidět jinýma očima. Začal jsem hledat chyby. Nejdříve u sebe. Bavil jsem se tím. Srovnával jsem své myšlení s úspěšnými. A hned jsem vyspravil tři základní chyby.”
1. Dříve: Chci všechno nové. Dnes: Příští model bude lepší
“Typický příklad: auto. Lidé si rádi kupují taková auta, která si nemohou finančně dovolit. Jsou ochotni se zadlužit na mnoho let, přitom výrobce již má připravenou novou, lepší řadu. Pak jim chybí peníze. Přece si nepůjčím na jednu z nejhorších investic, která nejenže nevydělává, ale ještě rychle klesá na hodnotě? Nevyhazuji peníze. Nemusím mít nejnovější model. Proč? Za rok bude stejně starý.”
2. Dříve: Kupuji zlevněné. Dnes: Kupuji užitečné
“Chudí lidé jsou oběti reklamy. Chytají se na slevu. Kupují věc proto, že je ve slevě. Ne proto, že ji nutně potřebují. Na tom je založena psychologie slev. Přitahuje číslo, ne tolik konkrétní věc....
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům