“Všeho, co dosáhli jiní, mohu dosáhnout i já.” Mark Zuckerberg
Ijad Madisch, tvůrce sociální sítě ResearchGate, dostal od Billa Gatese na rozvoj 35 milionů dolarů. V přepočtu 686 milionů Kč.
Awery Wang, Philip Inghelbrecht, Chris Barton a Dhiraj Mukherjee, autoři mobilní aplikace Shazam, vyinkasovali od Carlose Slima Helú injekci 40 milionů dolarů. V přepočtu 784 milionů Kč.
Ilkka Paananen, zakladatel výrobce mobilních aplikací Supercell, obdržel investiční příspěvek od fondů Index Venturex a Atomico v souhrnné výši 130 milionů dolarů. V přepočtu 2,55 miliardy Kč.
Nechápete tak vysoké sumy? Počet uživatelů chytrých telefonů na světě stoupl na 1,2 miliardy! Valná část dětí používá smartphony v průměru 7 hodin denně. Mobilní aplikace jsou zlatý důl. Paananenův Supercell jen díky dvěma aplikacím Clash of Clans a Hay Day vydělal přes iTunes App Store od 1. ledna do 31. března 2013 v čistém 104 miliony dolarů. Tedy 80 % vložené investice za 3 měsíce! Mimochodem Paananenovi je 34 let a nechal se slyšet: “Naše společnost vlastně tu investici ani nepotřebovala. Ale bylo by hloupé nevyužít příležitosti na ještě rychlejší růst.”
Jak vypadají lidé, kteří investují do start-upů, prvničkových projektů začínajících podnikatelů? Gatese, Helú i nejbohatšího Asiata Li Ka-šinga (obsáhlý rozhovor s ním jsme zveřejnili v minulém FC) všichni znáte. Nahoru však chtějí tisíce menších investorů, kteří mají peníze, ale ne nápady. Proto se přisávají k nápadům a profitují z následného zisku. Začali s malou investicí, dnes již mají velké společnosti. Říká se jim “venture capital”, protože podnikají s kapitálovým rizikem. Investice nemusí vyjít. Ale při jejich zkušenosti se to stává zřídka. Být osloven takovým investorem znamená obdržet dopředu pochvalu a mít jakoustakous jistotu, že to “asi vynese”.
Toto je jeden z investorů, 35letý Mo Koyfman. Žije v New York City a je hlavním partnerem Spark Capital. Investoval v raných začátcích do Twitteru, Tumblr nebo Foursquare. Za poslední rok koupil start-upy jako Skillshare, Work Market, Svpply a Warby Parker. “Začali jsme v New Yorku hledáním otevřených mladých hlav s nápady na mobilní aplikace s potenciálem zahýbat trhem. Nejenže pomáhaly, ale mohly být i kombinovány s reklamními nabídkami a finančními službami. Na tom jsme rostli. Některé start-upy jsme dovedli na burzu. Jiné se tolik neprosadily, ale zůstaly soběstačné tak, že jejich autoři už nebudou mít obavu o svou existenci.”
Když mám nápad, podle svého názoru...
Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům