Proč katastrofa může být požehnáním aneb Jak na problému vydělat 25 miliard

Chtěli byste za 5 let práce vydělat několik miliard korun? Tak se rozhlédněte a pojmenujte největší problém, který se denodenně dotýká lidí ve Vašem okolí. Nemusíte být specialisté na jeho technické vyřešení. Od toho tu jsou jiní. Vaším veškerým počátečním úkolem může být problém odhalit a navrhnout řešení. Tak jako v případě tří Izraelců, jejichž nápad včera koupil internetový gigant Google.

Pamatujete si jejich tváře? 15. května jsme psali, že odmítli miliardu dolarů od Facebooku. Rozhořela se debata, zda obdrží víc. Obdrželi. O třetinu.

Připadají Vám snad jako nadlidé? Noví Einsteinové? Vůbec ne. S tím prostředním jsme se spojili. Projekt Waze vznikl tak jednoduše, až si člověk říká: Sakra, proč jsem na něj nepřišel sám. Tak to bývá… Kdyby tak lidé uvažovali víc pozitivně…

Byl dusný den roku 2008. Třicátníci Uri Levine (na snímku uprostřed) a Amir Šinar (vpravo) uvízli v dopravní koloně, která je v Tel Avivu na denním pořádku. Opět se klelo, troubilo. Jim to zapálilo. Z katastrofy bylo požehnání. Z problému příležitost.

“Proč jsme o zácpě nevěděli dřív? Proč neexistuje živé a permanentní dopravní zpravodajství o každé ulici ve městě?” vzdychali lidé za okýnky. Zoufale listovali mapou izraelské metropole a přemýšleli, kudy kalamitu objedou. Jenže v atlasu byly jen papírové ulice: “Co když situace v nich je stejná, ne-li horší?” Byli zoufalí: “Máme zavolat svým kamarádům? Ale co když nejsou zrovna na naší trase?”

“Kde lidé mají problémy, podnikatelé nacházejí příležitosti.” Sergej Brin

Tehdy, v koloně, vznikl nápad na mapovací technologii, původně se jmenovala Linqmap. “Myšlenka byla prostá. Fenoménem doby jsou mobilní telefony, má je u sebe každý. Mobilem lze okamžitě sdělovat cokoli. Stačilo jen vytvořit sběrné místo, virtuální platformu.” Levine a Šinar měli jen nápad, programování nerozuměli. Kostru aplikace zhotovil jejich kamarád, softwarový inženýr Ehud Šabtai. “Dělal to zadarmo. Za obchodní podíl. Neměli jsme kapitál.” Poslední věta dlouho neplatila.

Tak jako na světě jsou lidé, kteří mají nápady, ale nikoli peníze, existují zcela opačné kategorie. Investoři bez nápadu. Chtějí vydělávat, ale nevědí jak. Hledají perspektivní projekty a zhodnocují je. S jejich kapitálem projekty expandují do zahraničí, najímají se profesionálové, shánějí se noví zákazníci. A když je projekt dostatečně vidět, musí dříve nebo později přijít konkurence, aby projekt spolkla. Google to udělal po 5 letech. Zaplatil 1,3 miliardy dolarů. Chtěl to mít ještě zalevno.

“Když jste dobří, máte stále více zákazníků, zatímco jiní stále méně. Dnes v Tel Avivu nikdo nepoužívá Google Maps nebo mapy iPhonu. Všichni používají Waze, podívejte,” ukazuje Levine počty reportů, které právě zanechali uživatelé v ulicích.

Waze přijímá signál z chytrých telefonů. Bublinky s obrázky znamenají zanechané stopy. Uživatel nemusí volat do rádia, někam psát esemesky. Jen v mobilu klikne na kolonku v aplikaci (dole): kolona, policista, nehoda, rychlostní kamera, překážka na silnici a žlutý trojúhelník signalizuje kritickou situaci. Tudy nejezděte! Ústředna Waze si spáruje informaci s GPS pozicí uživatele a zveřejní bublinku pro ostatní.

Chcete pokračovat ve čtení?
Vytvořte si ZDARMA účet a získejte přístup ke všem článkům